Sele och lina

Jag har satt sele och lina på Vanna – jag ska bli hård nu, hon får inte sticka. Linan hänger lös efter henne, jag trampar på den om hon inte lyssnar. Jag blev rädd när en kompis hund blev påkörd av en lastbil + att jag måste ha bättre lydnad i jakten. För vad hjälper det att Vanna inte sticker på joggare, vilda eller tama djur, när hon sticker på en rutten bajshög? Ignorerande mina inkallningsförsök?

Det är inte meningen att hon ska den där linan hängande efter sig hela livet, bara under inlärningsperioden. Jag måste säga att det går över förväntan. Är hon nära mig lyssnar hon bra och linan tvingar mig att bli mer aktiv. Innan har jag tänkt ”sticker hon så sticker hon” och inte brytt mig nämnvärt. Det gör ju ingenting i skogen. Har jag inte sagt åt henne att komma behöver hon inte komma – så jag lät det bara vara. Nu tillåter jag henne inte längre. Inte efter att hon galopperade ifrån mig på ett område där det kunde komma en bil. Då insåg jag att vi hade problem. Hunden lyssnar inte när hunden är hundra meter bort! Nej, tacka fan för det. Ju längre från mig och ju närmare det åtråvärda, desto olydigare hund. Nu jävlar ska här lydas!

Jag botaniserade lite i bokhyllan –

(Jag har tydligen haft detta problem förut)

2 thoughts on “Sele och lina

  1. Jag försökte med lina på Watson, ingen hit. Jag hade den lättaste lilla linan, men lille herrn var rätt besvärad och gjorde inte minsta lilla ansats att smita med linan på… Mina hundar är kopplade mer och mer och överallt nästan nu, påverkan av jobbet =/

  2. Men min kompis hund klarade sig förvånansvärt bra, låg inne några dygn, bäckenet hade fått sig en smäll, i övrigt nästan ingenting. Hon är hemma nu och vilar och tar igen sig. Ett under att hon inte blev svårt skadad/dog.

Kommentera

