Frysa ihjäl

Det är ingen rolig tanke att min katt kommer att frysa ihjäl i vinter. Inte ens Soya, med sin mirakulösa överlevnadsförmåga, kan stå emot minusgrader hur länge som helst. Ingen mat, inget vatten.

Om inte natten mellan den 23 och 24 april 1941 hade varit så kall hade Karin Boye inte dött. Hon dog i en kombination av tabletter och kyla.

Vi tror att det är den djävulska katten på gården, Satan själv, som skrämt bort Soya och gjort så att hon aldrig återvänder. Hon har gett sig ut på en vandring utan slut.

Länge var det vi tre: Jag, Inka, Soya. Vi utgjorde en matriarkal treenighet. Jag tänkte att en dag kommer det att ta slut, en gång är det inte vi längre, men jag kunde inte förstå det. Jag ville inte förstå det.

Först dog Inka. Sen försvann Soya. Hon levde med tre hundar, fyra om man räknar schäfern som hon bodde hos som kattunge, där jag hämtade henne.


Hon och min collie kom utmärkt överens – det är den enda hund som älskat henne efter förtjänst. Hon har alltid varit mer förtjust i hundar än hundar i henne. Både Inka och Vanna har visat förhållandevis svalt intresse, även om båda slickat henne pliktskyldigt över öronen och haft överseende med hennes hälsningsceremoni som bestod i att upprepade gånger gå runt alla de fyra benen på dem.




…jag är övertygad om att hon lever.
Jag vet bara inte var hon är.
Och får aldrig veta.

Jag har ropat så högt jag kan.

Soya är inte alls sotis…

…på Sotis

”Jag längtar stenarne där barn jag lekt”

– Jag har hund. /Soya

”Min korg är min borg”

One thought on “Frysa ihjäl

  1. 😦 Du får väl maniskt hålla utkik på alla kattsidor också, ifall nån mot förmodan förbarmar sig över en svartvit liten katt! Fantastiska bilder, särskilt Soya & Sotis, och Soya & Inka som sover likadant.

Kommentera

