Soya försvann

Men inte som fågeln ur sin bur – hon var redan fri

Det är synd att jag inte är innekatt-typen. Jag hade gärna velat ha katt igen, men jag vill gärna släppa ut den.

Soya klarade det utmärkt, hon var inget litet prydnadsdjur som dog om hon inte blev insläppt, hon kom tillbaka vid ett senare tillfälle. På sommaren levde hon livets glada dagar månader i sträck. Jag bodde i stans utkant. Det var bara för henne att gå rätt ut på ängarna och åkrarna eller in i skogen. I Göteborg har jag berget bakom huset. Hon fruktade trafiken och undvek människor och därför överlevde hon. Hon skulle fylla 15 i mars.

Men det är lättare att släppa ut och in en katt när man bor på första våning. Här fick jag alltid följa med henne ner och hon fick häcka utanför tills jag kom hem. Alla katter är inte så duktiga och självständiga som hon. Framför allt är de inte lika begåvade vad gäller att undvika faror.

Jag tror att Soya lever. Hade hon dött hade någon vänlig själ kunnat ringa telefonnumret, om hon inte tappat halsbandet. Men det är inte därför jag inte tror att hon är död utan för att hon var så satans skicklig. Varför skulle hon dö nu när hon inte dött förr? (Jo, jag inser att logiken är bräcklig.) Vintern har inte varit kall. Även om det är ont om mat borde det finnas tillräckligt. Jag hoppas hon inrättat livet på ett sätt som hon kan stå ut med. Att hon inte är alltför ”ledsen”.

Hon måste ha bestämt sig i sin katthjärna för att aldrig återvända.

Om hon ändå bara hört mina rop.

Under normala förhållanden hade det inte hänt. Hon hade inte försvunnit. Det är det som är så bittert. Hur länge hon är var borta kom hon alltid tillbaka.

Kommentera

