I Falkenberg jag föddes

Varje dag klockan tolv spelar staden Himlajord i klockspelen på Stadshuset.

Till denna himlajorden kom jag som timmerman,
i Falkenberg jag föddes*, John Löfgren var mitt namn.
Nu kallar jag mig Loffgren och odlar apelsin.
Trehundra kor jag äger nu, sex hästar, åtta svin.

John Löfgren hette egentligen inte John, han hette Gustav, och var född i Göteborg. Men han bodde i Falkenberg innan han emigrerade till Australien och träffade Taube. Han slet där i sin djungel med halländsk energi, / och odlade den himlajord som han nu sover i.

Evert med lutan:

Klockorna spelar två gånger om dagen, strax före kl 12 en strof ur den ovannämnda Taubevisan Himlajord och strax före kl 18 en strof ur Hallandssången.

*Jag är också född i Falkenberg, närmare bestämt på Falkenbergs dåvarande BB. Det försvann någon gång i början av 70-talet. Efter det är alla falkenbergare födda i Varberg eller Halmstad.

2 thoughts on “I Falkenberg jag föddes

  1. Jag är född i falkenbergstrakten.1931. Min farfar som dog (tror jag) 1936, umgicks med en herre från Falkenberg som hette Gustaf (eller John) Löfgren. Löfgren utvandrade till Australien. Men vännernas kontakt fortsatte och i samband med att min farfar fyllde jämna år – troligen 50 – fick han en present från John Loffgren i Australien. Det var en stor trälåda, fylld med stora snäckor. En del av dessa finns till beskådande på Morups kyrkogård, där min farfar Johan ligger begravd. Snäckorna finns också vid graven för farfars och farmors 5 barn som dog i en magsjukdom – troligen dysenteri. De – barnen är alltså begravda tillsammans. Snäckorna ger, när jag ser dem, tankar på min farfar, på John Löfgren och även på min idol Evert Taube.

  2. ! Vilken berättelse. Både sorgligt och fint. ❤ Om jag går på Morups kyrkogård nån gång – inte omöjligt – ska jag spana efter snäckor.

Kommentera

