Norrvikens trädgårdar

Jo, jag var ju nere och hälsade på pappas kusin som jag träffade efter begravningen. Hon hämtade upp mig på stationen i Båstad för vidare transport till Norrviken. Hennes far chefade över trädgårdarna i 22 år och själv jobbade hon som där som guide några somrar när hon var ung.  På den tiden hade Norrviken betydligt fler anställda än idag.

Jag blev lite rörd av att se svartvita fotografier från Norrviken. Bl.a. när kungaparet (Gustaf VI Adolf och Louise) var på besök. Oscar hade ofta fluga, men då hade han slips. En annan gång fotograferades han med de båda döttrarna – som hade långa flätor och identiska klänningar – när de skulle uppmärksamma den tiotusende besökanden eller nåt sånt. Står man på ett visst ställe på Norrviken kan man skymta deras hus som inte låg så långt ifrån. Stigen som gick från huset har vuxit igen.

Det är lite svårt att tänka sig att han var farmors bror, och att jag hade kunnat träffa honom om han fått leva och bli gammal. Nu dog han innan han skulle gå i pension.

Pappa brukar berätta om kortet som Oscar tog på min farbror när han var liten, han ville inte bli fotograferad, men Oscar, som nog var ganska förtjust i att fotografera, och nog hade en ganska dyr kamera, gav inte upp. Till slut fick han ett kort på ungen i ett hörn och skrev på baksidan: ”Den lille gynnaren fasttagen.”

Jag ser att jag skrev brukar. Pappa brukar inte, han brukade. ”Men du lever i mitt hjärta” som Ola Magnell sjunger. Du levde och du lever.

One thought on “Norrvikens trädgårdar

Kommentera

