Inte leva utan henne

Igår fyllde min brorson tio och blev vederbörligen firad.

Bl.a. fick han en tröja i storlek XL och en afrikansk kniv från mormor (eller murmur, som han uttalar det på skånska). Ingetdera lär han kunna använda den närmaste tiden. Murmur ger alltid en vansinnig massa presenter så XL-tröjan var en av typ fem tröjor. Hon har någon sorts bytesverksamhet där hon bor, jag vet inte hur det går till. Hon ringde tre gånger under kvällen också. Tredje gången tog barnens mor luren och sa att vi måste äta middag – en dyrbar middag – och därför inte kunde prata mer. Man får vara brutal, sa hon när hon lagt på. (Man får inte vara sentimental.)

Ja här sitter vi nu igen, konstaterade vi, och äter hjort. Två gånger på två veckor!

Vi skulle egentligen ha ätit vildsvin, men Widerbergs i Lund svek oss.

Före middagen gick min brorsdotter och jag en runda med Vanna i omgivningarna. Vi funderade på hur många hus det ryms i det här huset.

Dessvärre blev både husse och jag gravt allergiska när vi stack in näsan i kattrummet. Det märks att jag inte haft katt på över ett år, jag har inget skydd. Jag återsåg vännerna från i somras – de var riktigt stora nu och hade blivit riktigt förståndiga.

Mamma Katt hängde i trappan som vanligt och studerade Vanna. De långhåriga är till salu, men hittills har ingen köpt dem. Alla i familjen har varsin favorit. Barnens mor har Vitsock/Minou som sin favorit så till den milda grad att hon inte kan leva utan henne. Det sa hon: Jag kan inte leva utan henne.

Kommentera

