Herregud vilken bra uppfinning

dobsom

När vintern var nästan slut förra året köpte jag ett par Dobsom-byxor på rea. Jag hann aldrig använda dem. Nu tog jag fram dem och satte på dem. Varför har jag inte skaffat såna byxor förr? Är det för att man förknippar fenomenet – lätt vadderad överdragsbyxa i vattentätt funktionsmaterial – med barndomens skidåkning då min bror och jag krånglade in oss själva i hemska overaller, blev kissnödiga och måste gå hem och krångla av oss alltihop innan vi kunde krångla på oss dem igen?

Detta med termobyxor/täckbyxor är ju bara så smart, man bara drar på dem utanför de vanliga brallorna så blir man både varm och kan rulla runt i snön – som en annan hund! Och skyddar jeansen från smuts och elände.

Det är som med min mössanvändning, den låg i träda i många år. Det var nog bara häromåret jag började använda mössa på nytt. Jag hade fått avsmak efter barndomens tvångsanvändning, jag tyckte väl att det var en av fördelarna med att bli vuxen, att man till skillnad från när man var barn kunde bestämma själv om man ville ha mössa eller ej. (Jag brukade ta av mig mössan när jag kommit tillräckligt långt hemifrån.) Jag hade utvecklat ett hat mot Mössan. Det hatet är nu så gott som dött. Jag har upptäckt att det är väldigt bra med mössa om man har taskig frisyr och det har man ju ofta. Enda problemet är att frisyren blir ännu taskigare när man sedan tar av mössan – eller ska vi säga tillplattad.

Nåja. Nu ska jag bara köpa ett underställ så har jag piffat upp min praktiska vintergarderob riktigt ordentligt! Hittills har jag haft två par långkalsonger av det inte särskilt varma slaget och de är troligen inköpta i mitten av 90-talet.

Min farfar gick för övrigt omkring i långkalsonger året runt.

9 thoughts on “Herregud vilken bra uppfinning

  1. Bra val av underställ. Finns annars också av ullfrotté som är mycket varmt. Bomullstrumpor & sedan yllesockar. Lycka t m inköp av varma sköna ställ

  2. Precis sådär gjorde jag också när mamma tvingade mig att ha mössa (ganska sällan ändå eftersom det inte var särskilt kallt i Malmö) – jag tog av den så fort jag hade kommit utom synhåll. Men sedan lärde jag mig att i de gudsförgätna trakter där jag bor nu så går det bara inte att vara utan mössa på vintern. (Då fryser jag ännu mer än normalt.) Och termo is da tjitt. Också ett måste! Samt underställ när inte termo funkar typ när man motvilligt måste göra ärenden på sta’n. Och görtjocka vantar måste man också ha. Samt gärna torgvantar under de tjocka också. Burrrrrrr….

  3. Jag funderar på om man inte både kan ha underställ, jeans och termo när det är riktigt kallt. Då har man liksom gjort allt man kan. (Ja, jag frös ordentligt om fingrarna idag trots varma vantar – måste jag ha ännu varmare vantar?)

Kommentera

