Jogging

IMG_4413

IMG_4439

IMG_4458

IMG_4466

”Nyckeln är att smyga in löpningen. Genom att sakta blanda promenaderna med korta stunder av jogging i en slags intervallträning vänjer man musklerna, hjärtat och hjärnan vid den hårdare belastningen. Klara, färdiga, gå – och snart joggar du.”

Det är ungefär vad jag har gjort, jag springer inte hela tiden utan jag går – springer – går – springer – går – springer. Först värmer jag upp med en rask promenad, sen börjar jag jogga, så fort det går uppför går jag, när det blir plant joggar jag, när det går uppför går jag, när det går nerför joggar jag osv. Hade jag försökt jogga konstant hade jag blivit makalöst trött och tappat lusten. Det funkar heller inte att jogga en längre stund, sätta sig och vila och jogga lika långt igen – då kommer tröttheten (både av och på att jogga) som ett brev på posten. Om man däremot varvar jogging med gång hinner kroppen återhämta sig. Lite avis på Vanna bara som har så himla bra kondis och travar på som gamle Svarten…

2 thoughts on “Jogging

  1. I kylan! Jag borde verkligen ta tag i det där, det är ju inte som att det blir lättare med åren. Tänker att jag ska starta med det där blivande skidinköpet, så kanske jag orkar jogga när snön försvinner? Så ska jag bara lyckas köpa dom där skidorna också. Idag blev jag omsprungen av en mänska med skidorna under armen, på väg till spåret och ingen chans till hög puls ska missas! Det är en hurtig stad, Umeå…

  2. Ja, men jag joggar inte när det är fjorton eller tio minus, vid fem går den nedre gränsen. I fredags var det fyra minus på dagen, idag tre. Det funkar. Du borde verkligen ha skidor, som du bor.

Kommentera

