Inget allvarligt med Vanna

*suck av lättnad*

img_5536

Det var lite svårt att hänga med i svängarna, veterinär FW är en pratglad typ, men om jag förstått honom någotsånär rätt så menar han att en idealisk hund (eller människa) har samma kraft i båda benen eller på båda sidor, men ofta blir en sida starkare, och i Vannas fall är vänster bakben starkare än höger – det är också i höger som knäskålen inte är lika fast som i den vänstra. I den vänstra ”satt den som gjuten”. Om idealet är att man ska vara 50/50 när det gäller styrka så är Vanna 70/30 eller 60/40. Vilket i sin tur kan höra ihop med att de tränas mest på vänster sida och inte på höger – de blir ”vänstersidiga”.

Detta skulle rådas bot på med speciella övningar och stretching. – Varje dag? undrade jag. – Varje dag. Han är ”stretchingens urfader” (jo det vet jag) och kör bara tre grejer när han stretchar: frambenen framåt och bakbenen bakåt respektive framåt. Det tar en och en halv minut (15 sekunder x 6). Det var fullt tillräckligt enligt honom. Han visade mig också, men jag måste låta fysioterapeuten visa mig och sen göra det själv så att hon kan se om jag gör rätt – jag är livrädd för att göra fel. (Man får alltid läsa i alla böcker att man absolut inte får stretcha om man inte vet vad man gör. Massera kan alla göra, men stretcha måste man kunna.) Om jag stretchar och tränar henne flitigt så skulle hon bli bättre.

Ska jag cykla eller springa med henne ska jag ha henne på båda sidorna.

Hon slickade sig (tecken på ont) när han höll på med höger bakben. (Jag vred mig lite i solidariska plågor…) Hela bakdelen lyfte han rätt upp i luften.

Själva undersökningen gick på 1 050 men så blev hon vaccinerad för några hundralappar också. Precis innan vi skulle gå kom han på att han skulle lyssna på hjärtat. .

Han är en genomsnäll veterinär som pratar med både ägare och hund. Det finns – tro det eller ej – faktiskt veterinärer som behandlar hundarna som luft. De ser dem som en maskin som ska repareras, inte en individ.  Alla på denna klinik överöser hundarna med godis.

IMG_5528

Granne med kliniken ligger Älvsborgs kyrka. Ett okärt återseende för min del, där har jag inte varit sen 1998 då vår kära Bertil begravdes.

IMG_5548

På kvällen var vi på simkursen. Hundfysioterapeuten undrade varför hon är ojämnt musklad. Det finns nog inget riktigt svar på den frågan. Simning var ur den aspekten hur bra som helst tyckte hon. Idag sänktes de ner i bassängen. Först labradoren Harry, som var en riktig stjärna, och sen Vanna som var ganska stjärnig hon också. Hon var i alla fall helt lugn, lite feg bara och ville återvända till tryggheten och vilan hos fysioterapeuten när denna höll henne under frambenen respektive i flytvästens hake. Det tyckte Vanna var skönt, hon kände sig trygg där vid kanten när hon slapp simma. En som inte var lugn var den australian shepherd som kom efter Harry och Vanna, hon plaskade för livet – det var första gången hon simmade. De fick använda vibrationsplattan efteråt. Den var obekväm, tyckte jag som testade den själv, sitta där och skaka!

3 thoughts on “Inget allvarligt med Vanna

  1. Men så fint hon sitter och väntar där hos veterinären! Den hundfys jag varit till säger att generellt är alla hundar bättre musklade på ena sidan – kanske var det vänster? Vet att man pratar om svag/stark sida hos häst, som att det är något som bara är, utan orsak.. varför skulle det vara annorlunda hos hund? (och vi människor är ju sällan lika starka i båda armarna)
    Lot tycker inte alls en upplyft framdel = lugn, som de tydligen ska tycka. Då försöker han bara klättra vidare upp på min axel eller nåt…

  2. Det var nog den linjen han var inne på men så kom hundfysen och började prata om att det kunde vara någonting någonstans som gjorde att….

  3. Ping: Vanna på återbesök hos hundfysioterapeuten | Vovven Vanna – Flatcoated Retriever

Kommentera

