K.G. Hammar

I serien Min sanning intervjuades f.d. ärkebiskop KG Hammar – en helt underbar människa. KG var prästbarn på landet och det fick mig att tänka på prästbarnen på landet där mina föräldrar kommer ifrån. Prästen där var nog KG Hammars totala motsats – väldigt konservativ och i det närmaste bokstavstrogen. Han klappade mig på huvudet när morfar dött. (Jag var sju år och sorgen låg som en tung filt över släkten.) Mormor och morfar var djupt religiösa och släpade alla sina barn – mormor födde tretton – till kyrkan varje söndag. På vägen genom byn passerade de farmor och farfars hus. De var inte ett dugg religiösa men farfar anpassade sig och helgade vilodagen; han arbetade inte i trädgården när de gick förbi.

Prästen bodde i prästgården som låg precis intill kyrkan, tvärs över vägen, och hade tvillingar av vardera könet. De var kompisar med några av mina kusiner. (Hela byn var full av kusiner.) Jag minns respektlösheten som tvillingdottern hade mot sin far, hon liksom betraktade honom som vem som helst, hängde och klängde på honom – trots att han hade prästrock! Han log milt överseende åt henne. I mitt minne var han alltid prästklädd.

I morfars begravningsannons var följande vers införd. (Jag trodde som barn att ”han” var morfar… som gav mormor av sin rikedom.) Det är fortfarande en av de vackraste psalmverser jag vet:

Han gav mig av sin rikedom
mitt hem, mitt kall i tiden,
min arbetshåg, min egendom,
mitt mod i levnadsstriden.
Från år till år, från dag till dag
hans omsorg jag fått röna.
Jag älska lärt hans rikes lag,
hans tempelgårdar sköna ———

Nåväl, även en hedning måste älska KG Hammar. Eller kanske i synnerhet en sådan.

 ”Hammar företräder en liberalteologisk linje inom Svenska kyrkan och hans tid som ärkebiskop utmärktes av både detta och hans samhällsengagemang. Han kämpade bland annat för amnesti för asylsökande, avskrivning av de fattigaste ländernas skulder, human kriminalvård, tolerans mot människor av annan religiös tro och för homosexuellas rättigheter.”

Här intervjuar han Göran Rosenberg vars bok jag just läst. Jag grät mig igenom de sista sidorna. Detta oblida öde!

2 thoughts on “K.G. Hammar

Kommentera

