Som jag har shoppat

Regel nr 1 är att köpa vinterkläder i slutet av vintersäsongen, inte i början. Då är man väl förberedd inför nästa (om det blir någon nästa, det vet bara Gud).

Följaktligen har jag handlat på rea. En styck Tenson vinterjacka, helt underbar. Den hade kostat 2000 och gick för halva priset (och jag fick 500 i födelsedagspresent!). Den är breathable och waterproof. Det kan vara denna.

Min täckjacka har tjänat ut så jag hittade en täckjacka för halva reapriset = 100 kr.

En vanlig mössa för halva priset (30 istället för 60) och en pilotmössa för halva priset (275 istället för 550 – det var lite dyrt ändå). Detta för de svinkalla, blåsiga dagarna när det känns som om man inte har mössa fast man har mössa. Jag kallar det pilotmössa för att det påminner mig om Hermann Göring och andra gamla flygare. De hade ju såna där öronlappar. (Eller inte, jag kanske blandar ihop det med något annat.) OBS! Jag ska bara ha den på hundpromenader! Vanna tyckte såklart att den var som gjord för att apporteras.

IMG_6170

Vad köpte jag mer? En bricka. En liten, liten bricka. Jag har länge saknat en sådan. Med Falkenbergsmotiv dessutom: Hwitans trädgård. Och två små hundar. När hemlängtan blir mig för svår… Jag längtar stenarne, som Heidenstam skrev, där barn jag lekt. Det gjorde man aldrig när man var ung! Ett tecken på att man blivit gammal.

IMG_6549

Jag är ju ett år äldre nu. Mamma gav mig ett armband.

IMG_5952

Även det med hundanknytning.

4 thoughts on “Som jag har shoppat

  1. Pälsludd, självklart ska det apporteras! Jag vill också ha en pilotmössa (jag & de där orden, jag skrev flygarmössa jag. Övertygad om att det var vad du skrivit. Same same, piloten flyger ju.), men hittar aldrig nån som ser ut sådär som jag vill att de ska se ut. Har du fyllt år redan? Grattis i efterskott då! Snygg jacka. Borde också lära mig rea-shoppa…

  2. Ja, precis, det är det mjuka som är så oemotståndligt. (Det påminner Vanna om härliga döda kaniner!) Man känner sig lite dum, men den är jävligt skön! Satt som smäck med ett litet fäste under hakan! Du får titta på nätet, där finns ett flertal varianter. Ja, jag har tyvärr fyllt år i år igen… Framför allt var jackan otroligt komfortabel.

  3. Kinamössa har de också hetat.

    FIN/vacker:
    Kring halva jorden jag letat har
    en punkt, som jag vackrast fick kalla.
    Så vackra voro de alla,
    att ingen vackrare var.

    Tag allt som är mitt och mitt kan bli,
    men lämna min yppersta gåva
    att kunna njuta och lova,
    där en annan går kallt förbi!

  4. Eller ryssmössa. Men idag såg jag faktiskt Göring (när man talar om trollen) i en dylik, fast utan päls. (Det var ett program om Carin Göring där han skymtade förbi som flygare. Han träffade ju henne, sin första fru, när han damp ner med hennes far – som han skjutsat hem i ovädret – på Rockelsta slott i Sörmland.)

Kommentera

