Fan också

Det är Strindbergsutställning på Konstmuséet och jag vill gå, sista dag på söndag.

Antingen får jag lämna Vanna hemma med ett antal märgben och hoppas att hon håller sig lugn i två-tre timmar eller så får vi köra in och så får hon ligga i bilen under tiden.

Strindbergs målningar är jag inte så jätteintresserad av (de är ok, inte mer) men fotograferandet är fascinerande. Strindberg var modern i allt han gjorde, han låg liksom före alla andra, snappade upp allt, prövade allt. (Inklusive det berömda guldgörandet, som väl tillhör hans större fiaskon.)

”August Strindbergs bildkonst framstår i dag som märkvärdigt modern. Både som fotograf och som målare arbetade Strindberg okonventionellt och var mer avancerad i sitt tänkande än sina svenska samtida kollegor.”

När jag tänker på Strindberg som fotograf tänker jag på familjebilderna, han fotograferade sig själv tillsammans med barnen, en gång sig själv tillsammans med Siri von Essen.

sg3

Och så lät han Siri fotografera honom. På en bild ligger August med pannan mot skrivbordet, till synes förtvivlad över världens öde och skrivandets mödor. Men egentligen var det bara Siri som ville fotografera hans ”vackra kalufs”.

sg

Med Karin och Greta i trädgården. Strindberg använder självutlösare.

sg1

Den här underbara bilden, som var omslag på en av de bästa böcker jag någonsin läst när jag köpte den i pocket för väldigt länge sen, har han också tagit själv.

Kommentera

