Fot är min akilleshäl

Efter joggingen gick jag bort till fotbollsplanerna där pojkarna spelade fotboll för att se hur hon skulle ta det den här gången. (För nytillkomna läsare, inte för att jag tror att jag har några: hunden har generaliserat sin rädsla för äckliga tjurar till att gälla allt som befinner sig bakom ”galler”.) Det var inte lika illa som förra, hon drog inte lika mycket, hon såg bara till att hon kom en bit ifrån dem. Hon har inga problem att ligga vid stängslet, jag tror att hon har fått för sig att hon är säkrare när hon är still än när hon rör sig.

Det roliga var att det gick att fotträna henne. Hon var megaduktig då – så fort hon fått bollen som belöning drog hon iväg rakt ut i kopplet, så långt bort från stängslet som möjligt. 😉 Men när hon gick fot med mig kunde vi gå ganska nära.

Det var en riktigt schysst jaktfot. (Fast inte så schysst filmat.) Det där med fot är min akilleshäl! Jag avskyr att träna det, jag har fått för mig att det är ett vansinnigt högt krav att ställa på hunden: Gå vid min sida och avvik inte förrän jag ger tillåtelse! Dels tror jag att det är svårt att få hunden att förstå det, dels att det är svårt att få hunden att göra det. Det tillhör inte mina favoritmoment. Men nu har jag hittat ett sätt som gör det lite roligare, jag försöker lägga in det som en naturlig del av andra aktiviteter. T.ex.: Om jag kastar iväg bollen så kan vi gå fot innan hon får leta efter den. (Eller så kastar jag bollen så att hon vet precis var den är och så ska vi bara gå förbi den innan hon får varsågod. Men bäst är om man kan få in det mellan sök- och markeringsövningar, det känns mer meningsfullt då.)

Sen är det ju så med mig att jag ofta ger upp på förhand. Hunden fattar inte, nähä, hunden kommer aldrig att fatta. Det är ett felslut.

2 thoughts on “Fot är min akilleshäl

  1. Där håller jag inte med alls. Att kunna gå lös vid sidan är ett högst rimligt krav på hunden i alla möjliga sammanhang (i alla fall på en retriever som går att uppfostra till skillnad från lockiga varelser :-D!). Men… allt handlar ju om att successivt bygga upp förståelse, uthållighet och hållbarhet i färdigheterna. Sedan är det viktigt att ändå fortsätta att belöna lite ”random” – för korta sträckor ibland och långa ibland osv. Det kommer att bli jättebra med ert jaktfot! Använd klickern för att visa när du är möjd med hennes posititon och klicka helst när hon tittar framåt och inte på dig.

Kommentera

