Höger kind

I flera veckor har Vanna kliat sig på höger kind. Man ser ingenting. Nu slog det mig plötsligt att det var höger kind hon ramlade på när hon stöp i gatan efter att ha gått ur bilen och snubblat. Det kan väl ändå inte ha med saken att göra?

Jag har kopplat det till simningen och tänkt att det kanske är ett ”osynligt” fukteksem, men det låter ju smått absurt. Osynligt fukteksem – som osynligt blåmärke. I varje fall har jag testat att gnida in kinden med mirakelmedlet utan att det gjort någon skillnad, hon fortsätter klia sig. Kan fallet ha skadat henne på något sätt så att hon känner en irritation inne i käften? Det låter också allmänt befängt, men vad ska man tro?

Det går ju aldrig över. Eftersom det inte är så allvarligt, några gånger om dagen, trodde jag att det skulle släppa om man bara väntade och det känns konstigt att gå till veterinären och säga att hon kliar sig på höger kind men att kinden ser ut som vanligt. Fast ingenting är väl konstigt – för dem.

Sen att Vanna alltid kliar sig runt halsen när hon får ett halsband på sig, det är normalt, det har hon gjort sen jag fick henne. Hon kan stanna var tionde meter när det är som värst. Jag har så dåligt tålamod att jag inte alltid låter henne klia klart.

En halsbandsallergiker typ.

5 thoughts on “Höger kind

  1. Ibland fundera man men det tycks gälla allt, oavsett vad det är. Ingen skillnad om hon har retrieverkoppel eller vanliga halsband.

  2. Det är inget knas med nån tand eller så? Annars kan ju ont sitta i hur länge som helst, om det oturar sig. Eller så är det bara nån ticks som fastnat? Lot kan inte ha halsband när vi tränar (men bara när vi tränar!), oavsett sort är det ivägen & stör eller åtminstone KÄNNS. Inte så snyggt fotgående om hunden plötsligt parkerar sig för en klipaus…

  3. Jag börjar starkt misstänka att det sitter inuti, inte utanpå och att det i så fall har med det där fallet att göra. Någonting med tänderna kanske, att de fått sig en törn. Hur löser man det då? Kunde inte se någonting konstigt när jag tittade. Tandköttet såg normalt ut. Men jag är ingen expert. Är överhuvudtaget väldigt dålig på att inspektera tänder.

    Ska du tävla måste du väl ha koppel på i linförigheten. Vågar inte tänka på hur många gånger Vanna skulle hinna stanna!

    • Jo men linförigheten, när kopplet sitter på plats, går bra. Men övriga moment är ju hunden lös – då måste jag ta av halsband också.

Kommentera

