Det blir alltid värre framåt natten

Ibland tror jag att jag aldrig kommer att komma över chocken efter min fars sjukdom och död. Att det alltid kommer att vara ett trauma, att jag kommer att ligga vaken livet ut och spela upp scenerna och replikerna i skallen. Att jag aldrig kommer att bli fri. Att det hade varit bättre för min mentala hälsa om jag inte haft närståendepenning och inte hälsat på honom så gott som varje dag.

Så kan man inte tänka. Han ville ha mig där och jag ville vara där. Men hur står man ut med minnena? Och hur står man ut med tomrummet? Att hans fysiska gestalt är borta?

Det hade varit enklare för mig om han precis som farfar glidit in i demensen och dött vid 86 års ålder. Det hade varit smärtsamt, men inte lika chockerande. Hur finner man sig i att någon man älskar så mycket – som jag älskade honom – går från att vara frisk till att vara död på bara några månader? Han kunde ha dött i hjärtinfarkt eller i sömnen, det hade varit lika chockartat eller ännu mer chockartat. Men då hade man sluppit sjukdomens ångest. Man hade sluppit veva sjukhusscenerna i skallen, man hade sluppit se honom lida. Jag säger inte att det ena är bättre än det andra, jag säger bara att det är en plåga att leva med minnet av sjukdomsförloppet. En plåga att leva med vad man levde med.

Vissa klarar nästan allt, andra klarar nästan inget. Jag är inte bra på detta. Fast ångest har aldrig varit min arvedel, depression har varit min arvedel. Jag har aldrig behövt äta ångestdämpande tabletter för jag har inte haft någon ångest i den psykiatriska meningen. Det har jag fått först nu – den griper mig om strupen ibland.

Kommentera

