Regn, vind och vatten

Vi började med vatten. Vanna kunde inte gå fot och pep när de andra simmade, men det var väntat. Hon pep inte hela tiden och hon klarade det egna provet; hon simmade ut efter bara en liten tvekan första gången och ingen tvekan andra.

Om man lär in nosduttavlämningen underlättar det även i vattenapporteringen. Hunden söker sig till handen.

Eva Bodfäldt kör en variant där hunden bara får äta om den inte skakar sig först, man har en skål med godis eller mat stående vid vattenkanten, skakar den sig inte utan går rakt till skålen är det fritt fram, skakar den sig tar man undan skålen. Nåt sånt.

Och så ska man tänka på att inte se hotfull ut, inte böja sig framåt.

IMG_9229

Sen var det stoppsignal. Som störning kan man ha en leksak eller en dummy, blåsa stopp och belöna antingen med något annat eller med själva störningen.

Sidotecken, ”ut” etc.

Vi använde minidummisar vid närsök. När man satt hunden och låtit den leta på signalen några gånger kan man gömma en dummy i gräset och låta hunden gå som den vill i kopplet och så fort den får vittring på dummyn blåser man signalen.

Nackdelen med att enbart använda godis under inlärningen är att hunden kan tro att närsökssignalen betyder godissök.

Vanna skötte sig strålande innan vi tog en längre paus vid sjutiden. Efter pausen knallade hon på markeringarna och uppförde sig allmänt odrägligt. Kvart i nio (kursen var slut nio) skulle vi testa vilt. En kråka var inlindad i en strumpa, den tyckte Vanna var heeelt underbar. Man skulle gå och hålla den framför nosen och låta hunden ta den och därefter fortsätta gå så att hunden bara bär den och inte hittar på några dumheter. Vanna älskade den, som sagt. Sen skulle hon (och jag!) få hålla en kaja utan strumpa. Jag var mest nöjd med att hon ville ta fågeln! Ville, vågade och kunde.

Lexi visade sig vara en snabbtänkt typ. Hon hade inte tränat vare sig stopp- eller närsökssignal men lärde sig fort som attan. Vanna är lite trög i jämförelse. 😉 Och Lexi var duktig på att bära fågel, det hade hon gjort flera gånger förut. Jag tyckte jag var duktig också som inte skrek av fasa när jag höll i kajan. Nu vill jag ha en egen!

Slutligen skott med apportkastare. Det small så att vi hoppade till allihop, inklusive Vanna som vände sig om. Svansen gick ner på henne men jag var snabb med godis och boll och lät henne springa bort till fröken så det var ingen större skada skedd. Visst reagerade hon liiite negativt. Det konstiga är att hon inte reagerar alls när hon är vid polisens skjutbana… Av någon anledning uppfattar hon detta skott som värre. Men jag fick en bättre reaktion på henne nu än när fröken sköt häromåret. Då blev Vanna mer skärrad. Och hade hon varit aktiv tror jag inte hon hade reagerat alls. Inte mycket i alla fall.

Mina Goretex höll inte för fem timmar i blött gräs. Någon förvånad? Inköpta i oktober 2012 såg jag på kvittot. Vet inte om garantin räcker ett år. De ska ju hålla, men de gör det aldrig. När jag var på Femmans Sport såg jag att de hade stoppat Goretexdojorna i vatten (som ett litet akvarium) för att visa vilket fantastiskt material det är. Jag har i princip reklamerat alla mina Goretexskor, däremot inte mina Goretexkängor. De låga skorna av lättare typ klarar inte vatten, men kängorna gör det. Vad beror det på?

Är det enda alternativet till kängor gummistövlar? Eller har Keen ett bättre skydd? Jag beställde ett par men fick besked efter beställningen (korkat nog) att de var slut i min storlek och att hela modellen var utgående. Verkligen schysst att inbilla kunden att köpet gått igenom bara för att beklaga efteråt.

Fröken hade köpt en galonregnjacka. Det är det enda som håller tätt i längden. De gamla hederliga regnjackorna utan andningsförmåga, ni vet. Men går man en långpromenad i ösregn vill man kanske inte hålla på att svettas ihjäl. Vi kom fram till att man borde ha både och. När hon undervisar är galon perfekt för då står hon ändå mest still. (Hon har sagt upp sig och jobbar heltid med hunderiet.)

Jag har insett att om jag skulle köpa alla kläder, skor och kängor jag vill ha skulle jag hamna på minst 7000 spänn. Jag har inga kängor alls inför vintern, de förra gav upp i år. Men jag har gummistövlar! Jag känner djup tacksamhet inför detta.

”Jag måste säga att den här västen är väldigt bra”, sa Lexis matte om den nya Engelsonvästen, ”även om det känns som om man fått en extra rumpa.” 🙂 Jag får väl krypa till korset och införskaffa en. Hon hade köpt sin stolryggsäck på Jula för en billig slant. Jag får krypa till korset även på den punkten. Sen fattas nästan bara ett par Lundhagsbrallor för att jag ska se ut som alla andra.

6 thoughts on “Regn, vind och vatten

  1. Det låter ju som att er kurs går alldeles utmärkt! Vilka roliga och bra övningar och vad duktig Vanna är! Snart kommer du att ha en specialfrys med dö’a fåglar och ikläda dig tweedkläder, sanna mina ord ;-).

  2. Ingen specialfrys och EN död fågel. Tweedkläder = överkurs. Vad har du på fossingarna när det regnar och är sommar? Man kan ju inte ha regnkläder och sandaler, då ser man ut som ett UFO. Dessutom var det ganska kallt.

  3. Gummistövlar (Tretorn) eller ett par gympadojor typ goretex som aldrig har utsatts för extrema vattenmängder. Men jag har dåligt med kläder och skor som uppfyller normen :-).

  4. Man kanske skulle ha ett par ballare, mer somriga gummistövlar. Men de är aldrig särskilt bekväma. Jag föredrar skor och kängor.

Kommentera

