Kan ej genomföra BPH pga hästfobi

Vi åkte till Sandens hundskola och tittade på BPH, jag tittade, Vanna fick inte titta, hon satt i bilen. BPH = beteende- och personlighetsbeskrivning hund. Ett slags MH light.

Jag kollade en omgång, sen hämtade jag henne så att hon skulle få lite skotträning utanför bilen. Hon verkade klart påverkad och jag trodde först att det var skotten, men det var hästarna. Hela BPH-provet omges av en hästhage. Det var därför Vanna var låg – hästar är värre än skott. De kan ju anfalla en. Hästar i hage, hästar i flock.

DSC_0058Typen i blå morgonrock, solglasögon etc skulle föreställa skrämmande

DSC_0044Hästar

DSC_0085 Vannas karakteristiska det-finns-obehagliga-djur-i-närheten-stil

Skulle Vanna göra BPH där skulle hon smyga omkring på planen. Jag bedömer det som icke genomförbart. Då är hon redan ängslig, därpå ska hon gå den fjompiga skrämselbanan och avsluta alltihop med skott. Hon är skottberörd. Jag hade godispåsen i handen, jag visste precis när de skulle skjuta. Så fort de sköt snurrade hon runt: ”Vad fan var det?” och fick godis. När nästa skott kom reagerade hon inte fullt så starkt – godis igen. Rätt lyckad skotträning, imho.

 Dessa ”smakrika, köttfyllda bitar”

DSC_0092

kan göra vilken låg flat som helst hög

DSC_0100

Var inte ledsen, Vanna, matte skulle inte heller klara ett mentaltest (för människor). Hon skulle balla ur hon också, redan innan hon kom in.

DSC_0070

Ulrika Knutson talade på radion när vi körde dit om ”misantropen Tegnér”. Undra på att jag älskar honom. Hon jämförde honom med Geijer – undra på att jag inte älskar Geijer.

DSC_0112

När vi ändå var på Hisingen kunde vi lika gärna åka till havet.

One thought on “Kan ej genomföra BPH pga hästfobi

  1. Lilla Vanna då.. men så bra att du var där & tittade först. Förstå vilket misslyckande det hade blivit om du hade åkt dit för ett BPH, och först då sett hästarna…
    Den där knepiga personen upplevde inte Lotka det minsta skrämmande, snarare som avståndsleken än som spöken.. var det några där som tyckte det? Den där halvfiguren däremot. Lyckad skotträning åtminstone, bra!

Kommentera

