De fyras gäng

Jaha, upp i ottan för att åka till Kungsbacka och träna jakt. Vi var en flat, en labbe, en tollare och en golden. Det var fotgående, linjetag och stoppsignal. Jag har inte jakttränat på över en månad. Jag kom till en punkt där jag spydde på alltihop. Särskilt fotgåendet, som blir min (eller vår gemensamma) död. Men när jag försiktigt testade igen häromdagen var det inte fullt så katastrofalt som jag hade befarat och när vi började marschera idag tyckte jag att hon var ovanligt duktig – ända tills fröken plockade fram sina dummies. Då blev Vanna fixerad. Med andra ord helt okontaktbar. Hon stirrade på dessa dummies, stirrade och stirrade. Stackarn hade ju inte sett dem på över en månad!

Den för Vanna nya övningen ”linjetag över gärdesgård” gick väl sådär. Hon tog inte den rakaste vägen, hon tog den enklaste vägen. Det innebar att hon gled åt vänster när hon var framme vid gärdsgården för där var gärdsgården lägre. Men jag försökte trösta mig med att hon hoppade rakt tillbaka!

Vid två tillfällen övergick linjetaget i sök. Jag förklarade för fröken som varit upptagen med de andra ekipagen att hon blev lite virrig bakom gärdsgårn. ”Hon är flat”, fick jag till svar? Hm…

Tollaren var överlägsen alla oss andra, hon hade gjort ett working test. När vi skulle träna stoppsignal sa jag att detta med att stoppa Vanna när hon var på väg mot en dummy var dömt att misslyckas, vi struntade (till skillnad från tollaren) i den övningen. Ha! Som om hon skulle lyssna på min fåniga lilla stoppsignal då.

Nu har jag bestämt att vi mellan varje gång ska träna exakt de moment som tränades vid senaste kurstillfället. Alltså linjetag, fotgående och stoppsignal i två veckor – kursen går varannan vecka vilket är himla bra.

Jag drog igång redan på eftermiddagen. Dessvärre tycks Vanna ha satt ovanan att inte gå rakt ända fram i system, även när det inte var något hinder framför henne. :/

Kommentera

