Flattar och fåtöljer (och hissar och balkonger)

Sällan har jag trivts bättre i en lägenhet än i din mors! sa flatte till mig när vi kom hem efter att ha tillbringat helgen på modershotellet med hiss och balkong. Själv har jag varken hiss eller balkong, sa flatte – som om jag inte visste det.

Det blev ytterligare en grym påminnelse om vilken grym tillvaro jag lever i.

Du måste ha trivts enormt bra, sa jag till flatte, du glömde ju t.o.m. bort att vakta! De där enstaka skallen var inte mycket att hänga i julgranen – tack och lov.

Jag hade fruktat att Vanna skulle vara lika skällig som hon var i huset, men av det märktes intet. Hon skällde en gång när hon stod vid balkongen, en gång när mikrovågsugnen plingade (det är inte lätt att skilja en mikro från en ringsignal på ytterdörren) och en gång av okänd anledning.

Väggarna var extremt välisolerade, men hon skällde inte heller när de hamrade och spikade, det var det enda som hördes.

Min mor bor bokstavligen i min gamla lågstadieskola, ungefär där jag hade träslöjd. Nej, det är inte sant, hon bor inte i min gamla skola, hon bor bokstavligen på min gamla skolas gamla plats. Där den en gång låg. Mitt emot ligger däremot bokstavligen min gamla mellanstadieskola. Den lever än. Fast den är inte bokstavligen skola längre. Hon bor på en gammal skolgård. Bokstavligen på en bokstavligen gammal skolgård.

Står hon med näsan mot porten och tittar åt höger ser hon nästan pizzerian. Tittar hon snett vänster ser hon nästan ICA och tittar hon snett bakåt ser hon Västra Bageriet. Det fanns även när jag var liten. Vi tvingades ibland springa och köpa kaffebröd åt lärarna på rasten.

I våningen ovanför har hon en f.d. arbetskamrat och i ett annat hus på gården har hon sin kompis Bertil, 80, som också gick i kyrkans anhöriggrupp. De håller kontakten.

Vet du vad jag mer inte har? säger flatte. En fåtölj!

Ja, säger jag, men nu var det ju meningen att du skulle ligga i soffan där vi lagt det fula bruna täcket. Ja, men där var ju tavlorna, säger flatte (och det hade hon rätt i, det var först när tavlorna låg där som hon valde fåtöljen, förståndigt av henne). Alla tavlor har inte kommit upp än och vid ett tillfälle blev de liggande i soffan. Då gjorde flatte det enda raka: klev upp i fåtöljen istället och rullade ihop sig som en boll.

20131019_11261020131019_153226 20131019_155744 20131019_161041 20131019_181300 20131020_154805 20131020_17094920131021_08575520131021_130122

2 thoughts on “Flattar och fåtöljer (och hissar och balkonger)

  1. OjOj..Den här sidan var inte bra…Inte bra alls…för en som inte vill hänga mer framför datorn, för en som älskar flattar, för en som inte alllllls har tid med allt detta som finns att botanisera i här. Förlåt,- men hur i hellskotta ska jag hinna, vill inte missa nått. Ett par goda skratt åt både text och bilder.Lite igenkännande och jag är fast ❤ Risken är att jag inte ens hinner bli färdigt med uppläggningen av ärmarna på nya hundjackan i dag. Men vaff*n..det är iallafall för varmt att ha den på sejnui denna oktobervärme 🙂 Tur för somliga att det är eget ansvar *Flin. . Nu måste jag ila till nästa inlägg..TACK för att du på ett så roligt sätt stjäl min kväll //Flattematte

Kommentera

