Gråa hår

Åren går, flöjlarna slår
Jorden dör där gudarna går
Här där kampen ofta står
Mellan ”vill” och ”borde”
Gråa hår är allt som jag får
Tiden läker alls inga sår
Men den får mej att glömma bort
Hur ont det gjorde

Jag läste på nätet att om man har mindre än 30% gråa hår kan man slinga istället för färga. Jag frågade min mor och min f.d. pojkvän: ”Har jag 30% gråa hår?” Meningen var att de skulle svara som en man: ”Nej du har bara 10.” Istället dröjde svaret – det dröjde och dröjde och dröjde. De glodde och glodde och glodde. Till slut sa de: ”Det är svårt att säga.” Va? Jag var inte alls nöjd med det svaret. Inte alls nöjd.

För inte så länge sen hade jag bara grått hår vid hårfästet och öronen. (Det är pikant, som pappa sa.) Nu ser jag hur de gråa håren sprider sig som ogräs över hela skulten, de är inte längre begränsade till små partier.

När min far blev dödssjuk från en dag till en annan slutade jag sminka mig och jag slutade färga håret. Jag slutade med all sån skit. Tidigare brukade jag färga håret när jag kände för det – när jag tyckte att det varit ofärgat bra länge. Nu har jag helt struntat i det och de gråa håren breder ut sig mer och mer. Frågan är vad man gör? Låter det vara? Eller färgar? Eller slingar?

En av mina frisörer föreslog att jag enbart skulle slinga. Jag avskyr att hålla på och färga, men jag avskyr också att bli mer och mer grå. Det är nackdelen med att vara brunett (jag var så gott som svarthårig när jag föddes). Blondisarna har en jävla fördel – deras gråa hårstrån bara glider in i det blonda och syns knappt alls.

Det är mycket orättvist. Jag är mycket missnöjd.

ms

Kommentera

