Världens jävla stopp

Sen jag införde leverpastej på stoppsignalen har saker och ting hänt. Igår testade jag att kasta ut torrfoder och låta henne leta och vissla stopp mitt i. Hon sätter sig snabbt. Hon klarar också av att stanna snabbt när man skickar ut henne mot en boll, även när hon springer fort! Nu har hon i och för sig i bakhuvudet att jag ska vissla, men jag skiter i det, huvudsaken är att jag når henne och att hon förstår att stoppsignal = skitkul.

Efter gårdagens lyckade övningar på fotbollsplanen (jag är salig) kopplade jag henne lite när vi gick över skolgården och släppte lös henne igen när vi kom upp i skogen, då vände hon och började galoppera ifrån mig – mot någonting att äta (det kräver ingen större fantasi för att lista ut). Jag vrålade: ”Nej, Vanna!” och hon kom omedelbart tillbaka. Det var ju otroligt duktigt av henne, det var bara det att mina belöningar var slut. Jag försökte med en boll men den var inte intressant. Här hade hon försakat något smaskigt för min skull och jag erbjuder henne en boll? Nej, det dög inte. När jag grävde i fickorna var det enda jag lyckades trolla fram en liten liten torrfoderkula av märket Hill’s r/d – för bantande hundar och dessutom för småhundar.

Man kan inte påstå att insatsen (att avbryta sig i full galopp) stod i proportion till utdelningen: en pytteliten torrfoderkula med extremt låg fetthalt. Jag skäms.

large_71_hills-rd-chicken-dog-food-kibble”Är det så man belönar sin hund?” /V

3 thoughts on “Världens jävla stopp

  1. Det är det som är coolt med dig. Du kan vara helt uppgiven, sedan går det en tid, du laddar om, hittar en ny strategi och simsalabim… så händer det grejor. Glöm inte detta när du tappar modet en annan gång. Du kommer igen och Du Är Bra. Och Vanna är bra. Kram på er och grattis

  2. Det var ju rena turen. Egentligen var det din skålövning som gjorde det, hade vi inte försökt med det tror jag aldrig att det hade hänt nåt. Då hade jag varit lika uppgiven fortfarande.

Kommentera

