Hälften schampo, hälften skunk

Inte så länge efter att jag hämtat Vanna (för nytillkomna tittare: hon var ett och ett halvt år) rullade hon sig i bajs två gånger på en vecka. Jag ringde uppfödaren för att rapportera hur det gick och nämnde detta djupt deprimerande faktum. ”Välkommen till flatvärlden” sa hon bara (och log förmodligen sataniskt). I bakgrunden hörde jag hennes sambo, som var den som stod för promenaderna, säga: ”Hon är en gris.” Som om Vanna var särskilt grisig. 😦 ”Du får ha en handduk i bilen” sa uppfödaren och så var det ämnet avklarat. Själv såg jag framför mig hur jag skulle få duscha bajshund två gånger i veckan, år ut och år in. Glädjen över att åter vara hundägare dog en smula.

Nu har Vanna hyfsat statistiken. Hon rullar sig inte alls i bajs två gånger i veckan, snarare två gånger om året, ja, inte ens det. Hon är en – förhållandevis – duktig hund.

När jag hade Inka hade min gamla klasskamrat Johanna en golden vid namn Tess. Släppte hon in Tess i föräldrarnas hästhage låg Tess och rullade sig i skiten för glatta livet. Hade jag släppt in Inka hade hon inte rullat sig alls, hon rullade sig bara på rena och välskötta gräsmattor och bara mellan maj och september, lite beroende på temperatur. Men aldrig att hon skulle rulla sig i bajs. Blott kadaver.

Inte heller idag rullade sig Vanna i bajs, men hon gned in sig i kadaver. Det har hon hunnit göra fler gånger än Inka gjorde under hela sitt elvaåriga liv. (Av två onda ting: fördel bajs – går att tvätta bort, men är kladdigt och äckligt; nackdel kadaver – går knappt att tvätta bort, men kladdar å andra sidan inte.) Hon luktar fortfarande skunk.

En gång schamponerades jag inte på ett helt halvår. Nu har jag schamponerats två gånger på en och samma dag. Mycket märkligt.”

DSC_0027

Vi har fått sällskap i soffan, vi är inte längre ensamma; det är Vanna, jag och kadavret.

Kommentera

