Wonderful Copenhagen

Vi hade inte storm när vi åkte till Köpenhamn, vi hade haft. Vi fick ta bilen från Örtofta till Lund – pågatågen var inställda. Men Öresundståget gick.

DSC_0106 DSC_0113

Christiansborgs slott:

DSC_0153

Vi skulle gå på Nationalmuseet, jag har tidigare bara varit på Glyptoteket. Det är gratis inträde och man kan  sitta i spisestuen och äta sin medhavda matsäck.

DSC_0162

Vi värmde upp med lite gamla djur.

DSC_0165

Därefter kom det verkligt spännande: bronsåldersgravarna med mossliken.

”I Danmark och norra Tyskland har ett flertal mosslik hittats. Från bronsåldern, tiden runt 1300 f Kr, har man även i gravhögar i Jylland i Danmark påträffat döda liggande i välbevarade uthuggna ekkistor. Såväl kläder som skelett och hår har bevarats. De finns nu på Nationalmuseet i Köpenhamn.”

Min bror som är arkeolog hade talat om de unika fynden men jag tänkte att det är väl inget särskilt. Det var det. Här ligger en 40-årig kvinna bredvid en treårig dreng/pojke:

DSC_0176

Vissa kammar var hela, andra halva. Tittar man noga ser man fransarna på filten:

DSC_0188

Den sydskandinaviska bronsåldern anses infalla mellan 1 800 och 500 f. Kr. Man kan jämföra med Bockstensmannen som alla hallänningar har ett personligt – eh – förhållande till. Han hittades 1936 i en mosse i Varbergs kommun och finns på Varbergs museum. Men Bockstensmannen är från medeltiden och hade bragts om livet och av en slump hamnat i mossen som bevarade inte bara skelettet utan en stor del av kläderna, håret m.m. Dessa bronsåldersmänniskor dog en naturlig död och begravdes medvetet så att kroppen skulle bevaras. Det är åtminstone min bror arkeologens absoluta uppfattning.

DSC_0194

Min favorit, en på bronsåldern ohyggligt gammal man:

DSC_0196

Han var mellan 50 och 60 och dog med mössan – om än inte stövlarna – på.

DSC_0179

Det är inte bara Bockstensmannen som har hår:

DSC_0208

Kopia av en kvinnlig bronsåldersdräkt:

DSC_0199

Inte så dum – även om jag inte hade velat ta på mig kjolen.

DSC_0201

Jag trodde i min enfald att fällstolen var en modern uppfinning, men min bror arkeologen säger att detta är Nordens äldsta möbel. ”The seat was of otter skin.”

DSC_0242

Efter svärden och sköldarna kommer vi till guldavdelningen.

DSC_0231 DSC_0247  

Vagn från 500-talet f. Kr.:

DSC_0267

När vi gått igenom bronsåldern gick barnen, jag och halva föräldraparet (den andra halvan fastnade i shoppen) upp och tittade på Danmarks historia från 1600-talet och framåt. Där träffade jag en gammal bekant, självaste

DSC_0301

Georg Brandes, en av giganterna i skandinavisk litteraturhistoria. Avporträtterad på en jättetavla när han höll sina föreläsningar på universitetet. Han återkom på 1880-talet för nya föreläsningar och träffade då bl.a. Victoria Benedictsson.

DSC_0306

Brandes är mest känd för att vilja ”sätta problem under debatt” – alltså för en samhällstillvänd litteratur. Hans bror Edvard var Politikens chefredaktör.

DSC_0526    

Somliga är för jävla bra på att spela staty:

DSC_0408

Mycket folk…

DSC_0425

…och lite fä.

DSC_0525

Jag har alltid avundas människor som kan ha hunden med sig på jobbet.

DSC_0567

Blott Danmark danska legotomtar har.

2 thoughts on “Wonderful Copenhagen

Kommentera

