Amerikanerna fuskar

Scottish Terriers have compact coats that are wiry, stiff, and harsh with a soft undercoat to protect them from harsh weather conditions. With beard-like hair on their face and their back, tail, ears, and head trimmed close, these dogs have a distinctive, adorable look. Show dogs have their hair ‘stripped’, which maintains the wiry coat. Normally, pet owners have their Scotties clippered, which softens their coat to a velvety-smooth feel.”

Jag har länge misstänkt att de amerikanska skottarna inte trimmas. 

Min gamle vän Pluto, som inte är en skotte utan en westie, får också sin päls klippt, men det är för att han är så håröm eller nåt. I Sverige har jag känslan av att det är ganska tabu, även bland dem som aldrig ställer ut, dvs. det stora flertalet, att klippa sin terrier…

Själv har jag liiiite svårt att tänka mig att klippa en strävhårig trimras. Det känns inte rätt! Hela poängen är att pälsen ska stöta bort smuts och vatten – och det gör den bäst om den inte är mjuk. Å andra sidan underlättar det pälsskötseln betydligt.

”Clippering is great for family pets, as it is less expensive, and can be done yourself. ”

På en svensk sida om trimning läser jag:

”Det tar ju ett par timmar att trimma sin skotte själv och vid detta laget har de flesta skottar tröttnat på att stå still. Ett bra handgrepp när du håller på med övergångarna är att sticka in armen mellan bakbenen och ta ett stadigt tag i den ännu otrimmade sidan. Om du gör på detta sätt, sätter sig skotten ner på din arm om han vill vila, men du får ändå chansen att komma åt och trimma utan att behöva ägna onödig tid till att bråka med din hund.”

Hm… Jag som har problem med att få VANNA att stå still i några minuter medan jag friserar HENNE…

”Avoid negative enforcement, such as raising your voice, because the Scottish Terrier will become very stubborn.”

Hm… Det händer att jag vrålar på Vanna när jag blir förbannad – fullkomligt vrålar. Det får man inte göra på skotten, då blir han också förbannad.

Planen är att jag ska ha en skotte när jag blir äldre (insha’Allah). Men för att kunna försörja mig själv och skotten måste jag också ha en massa dagishundar, jag måste bli professionell dagmatte. Det är enda sättet att dryga ut den mer eller mindre obefintliga pensionen. Jag hade egentligen inte tänkt ha någon hund alls, jag hade bara tänkt ha andras hundar. Men när ska jag då ha skotten? Jag kan inte bli dagmatte åt en skotte, jag kan inte specifikt annonsera. Det vimlar inte precis av skottar som söker dagmatte.

Tro det eller ej, men detta är Barney och Miss Beazley:

George W. Bush Presidential Library

Efternamn Bush. (Tom Fox/Dallas Morning News/MCT)

130201_barney_10_ap_605_605

Tycker de ser misstänkt klippta ut!

Kommentera

