Bokedalens naturreservat

DSC_0177

Varför har jag aldrig varit i Bokedalens naturreservat förut? Av den enkla anledningen, som Carl Bildt skulle ha sagt, att jag inte känt till dess existens.

DSC_0074

Jag lånade en bok på biblioteket som hette Vandring kring Göteborg – från karga klippor till djupa skogar och spanade in avsnittet Öster om Göteborg. Bokedalen ligger precis som Paradiset i Partille kommun. Lite nervös blev jag när jag läste: ”Leden är relativt sparsamt markerad så ta gärna med en karta och kompass.”

DSC_0565

Jag hade inte behövt oroa mig, jag tog naturstigen som var en 4,5 km och den var t.o.m. siffermarkerad! De måste ha tänkt på såna som mig. Däremot hade jag lite problem att hitta parkeringen. Reservatet ligger vid Jonsereds Fabriker. Jag ställde mig på själva fabriksområdet, ”2 timmar för besökande”.

DSC_0661

Vi kom till nummer 15 innan vi vände, då var naturstigen slut.

DSC_0028

Författaren rekommenderar en led på 12 km (”Bokedalen special”) med svårighetsgrad lätt och naturupplevelse 4-5. Även om jag nu inte gick där hon går så måste jag säga att naturupplevelsen var fantastisk. Men det bygger på att man har stövlar.

DSC_0701

2 thoughts on “Bokedalens naturreservat

  1. Som vanligt framkallar dina bilder en känsla av att ”DÄR vill jag gå!” Nu har vi lagt till Bokedalen på listan… Gummistövlar är en bra sak *minns långpromenader i okänd mark där gummiskor fastnat i våtmark*

  2. Det är alltid vackrast första gången man ser någonting. Glad att jag inte tog Goretex-skorna, då hade jag inte kunnat ta mig fram. Det var spångar här och där men inte överallt.

Kommentera

