Inte tugga på viltet

Har man läst eller sett någonting och går ut och tänker att nu ska vi träna, fan vad intressant och kul det ska bli! blir det mest pannkaka. Går man ut med bara en boll i fickan och får ett infall: Om vi skulle träna lite? blir det hur bra som helst.

Nu satsar vi på markeringar. Jag fick för mig att gå en bra bit ifrån henne, vara lite wild and crazy, så jag skickade henne när jag stod mitt emellan henne och bollen ungefär.

Men man får inte tugga på viltet…

Förut trodde jag alltid att man måste ha hunden vid sidan, att det var en livsviktig regel. Eva Bodfäldt tycker t.o.m. att man ska undvika det – för att det inte ska bli så laddat för hunden att befinna sig vid vänstersidan (om jag förstått det rätt). En stor fördel med att gå ifrån hunden är att stadgan blir bättre. Man kunde tro att det skulle vara tvärtom, men inte i Vannas fall. (Inte än…) Nackdelen är att de kan tappa fokus, men den risken är nog ändå rätt liten och borde försvinna med tiden.

Än så länge kör vi korta avstånd, men jag ska utveckla det. Variera avstånd och variera terräng. Men först sikta på att hon blir så säker som möjligt under enkla förhållanden. (Jag har fortfarande inte infört dubbelmarkeringar.)

Egentligen skulle jag träna allting annat än markering och sök, vi är usla på allting utom markering och sök där vi bara är halvusla, men om jag ska behålla någon sorts träningsglädje måste jag träna det som är roligt. Annars blir jag trött och tröttnar på alltihop. Fast nu har jag gett mig fan på att hon ska lära sig ”ut” också. Det vore väl själva fan om hon inte skulle fatta att ut betyder spring rakt ut? Men så fort hon inte har ett tydligt mål och man säger ut så avviker hon från linjen.

Testade med att skicka henne mot ett träd där bollen låg några gånger, sen gick vi på promenad och därefter satte jag henne på ungefär samma ställe och skickade henne mot trädet (där jag lagt en sketen tennisboll, inte samma boll som hon letade efter tidigare). Hon gick ut men blev sen tveksam, fattade inte riktigt… så jag kallade in henne och satte henne närmare och visade igen och då tog hon sig fram till trädet = bingo.

2 thoughts on “Inte tugga på viltet

  1. Ja här är vi – jag – lite sena, men bättre sent…^ ¨Åh, kul med filmer! Ser ut att vara rätt svåra markeringar, gott go i Vanna, både ut och in. Avundas avlämningen – här har vi inte tid med något sitt-finlir, inte (tror Piaf avlämning är den typ som kallas panikräddning :-P).

Kommentera

