Gatorna runt fabrikerna

20140121_155433

”Och allt började för länge sen / runt fabrikerna i Norrköping…” sjunger Plura i Kungarna från Broadway. Men jag förknippar ändå Norrköping mest med en Lundell-låt från debut-LP:n Vargmåne, som egentligen är en John Mayall-låt (Walking on Sunset).

20140121_155603

I början av 70-talet gjorde Lundell ett misslyckat försök att leva kollektivt på landet utanför Norrköping. Ibland tog han sig in till stan.

20140121_160425

Du kanske säger ‘Norrköping, det är en jävla stad’
Då har du aldrig gått på stadens södra promenad

3 thoughts on “Gatorna runt fabrikerna

  1. Hej Maria! Så glad jag blir att jag hittat din blogg! Har läst inlägget om min pappa från september 2012 och även tipsat min dotter Charlotte om det. Fin blogg! Underbara foton! Kram Gunnel

Kommentera

