Bågarna flög i en båge

Idag fick jag för mig att träna linjetag med Vanna genom att låta henne gå fot fram till platsen där bollen skulle ligga och sen gå fot tillbaka. Det var rätt eländig terräng.

På tillbakavägen stupade jag. I fallet flög glasögonen av, men jag lyckades fånga dem. Jag fruktade mest att flatte skulle krossa dem. Men flatte, som inte är dum, hade annat i tankarna. Efter att hon konstaterat att jag fortfarande levde, passade hon på att hämta bollen. Där låg jag.

Flatte – Matte
1 – 0

Vi skulle göra samma sak vid ett annat träd. När vi lagt bollen såg vi en liten hund. Den kom ensam. Så småningom dök ägaren upp, fast då var hunden redan framme hos oss. En modig liten en! Det är inte alla hundar som vågar gå fram och hälsa på ett främmande ekipage utan mattes eller husses stöd. Jag blev inte sur, den var ju snäll. Men den sabbade vår plan.

Vi gjorde en massa linjetag sen och Vanna var helt fantastisk. Hon hade sådan energi, mer än vanligt. Och gick alltid rätt och utan att tveka.

Stoppsignalen fungerade också ovanligt bra. Jag tänkte att vi skulle avsluta i triumf. Jag hade belönat henne med att bita av bitar av ett äpple och nu var det inte så mycket av äpplet kvar så jag satte henne på stigen, gick bort och lade äpplet på marken, jag tänkte att hon fattar nog inte att det är ett äpple, hon ser det nog knappt, fast när jag kom tillbaka såg jag det ju själv ganska tydligt, äsch, jag fick chansa, skickade henne och blåste stopp.

Tanken var att Vanna skulle stanna och så skulle jag ge henne bakåt-tecken med äpplet som belöning. Så tänkte inte Vanna. Hon struntade fullkomligt i min stoppsignal och rusade raka vägen fram till äpplet och käkade upp det.

Flatte – Matte
2 – 0

När hon kom tillbaka tittade jag strängt på henne utan ett ord. Jag måste markera mitt missnöje på något sätt.

Kommentera

