Skidor i Åkulla

Så här glad blir jag när jag åker skidor i Åkulla. Jag ser ut som en pensionär.

20140217_153353

Jag har inte stått på ett par skidor sen jag gick på högstadiet. Jag vet detta tack vare Marie som kommer ihåg mitt liv bättre än jag, det är till hälften hennes (vi gick ihop från lekis till gymnasiet). Hon säger att vår biologilärare Ebba W susade förbi oss i spåret. Det måste ha varit sista gången. Jag är alltså något ringrostig. På den tiden var det inte konstsnö.

När jag tänker på skidor tänker jag på overaller, tunga pjäxor etc.

Utvecklingen går framåt. Numera är inte pjäxorna tunga och de kan t.o.m. ha dragkedja. Skidorna är också lätta. Allting är lätt. Du sticker bara in tån i skidan och spänner fast.

De har ett primitivt system där man går in i en stuga, lägger en femtiolapp i ett kuvert, delar en papperslapp i två bitar och lägger den ena i samma kuvert och fäster den andra på bröstet med dagens datum.

20140217_144242

Marie, som åkt mycket skidor i sina dar, gav spåret en 2:a i betyg (där högsta var 10, inte 5 som jag först trodde). Det var riktigt illa.

För två veckor sedan hade hela familjen åkt i ett vackert vinterlandskap med perfekta spår. Jag som inte hade något att jämföra med tyckte att det gick bra ändå, man gled ju fram som ingenting. Jag hade lite problem att gå uppför men insåg att om jag gick på tvären fick jag fäste. Inte om jag gick med skidorna som ett V.

Det värsta var såklart att åka nerför, jag var stel som en pinne och skrek i högan sky. (Marie skidade framför och sa olycksbådande saker som: ”Nu går det nerför samtidigt som det svänger.” Hu! Problemet är ju att man tappar kontrollen – man kan bara stå där och låta det gå åt helvete om det är åt helvete det går.) Det var ett under att jag stod på benen. Det gjorde inte barnen. Elias ramlade ca femton gånger och Leonie ca fem.

20140217_151552

Det var bara jag som inte hade mössa.

20140217_144630

Nästa gång (nästa år) ska jag åka när det är minusgrader och mycket snö.

20140217_150538

Nu undrar jag bara hur Åkulla Skidallians ställer sig till hund i spåret? (Då måste jag väl köpa sånt där äckligt midjebälte som folk har när de joggar.) För skojs skull kollar jag deras spårinformation i efterhand:

17 feb kl 11.00
Mycket dåliga spår. Isiga och en del skräp. Rekommenderar att ni väntar tills vi dragit nya spår kl 18 ikväll.

Vi skulle ha väntat! Men i så fall hade vi fått åka i regn och hur kul hade det varit? Vi hade strålande solsken. *mycket nöjd med denna dag*

20140217_154154

Det stramade i mina lår i två dygn.

4 thoughts on “Skidor i Åkulla

  1. ja lite mer snö hade säkert inte skadat, men ändå! You did it! och jag skulle också varit nöjd med den dagen. Skulle också vilja åka längdskidor, men det gäller ju att det inte är för mkt folk där om jag ska ha hundar ha med mig…

    • En fördel med att det var så milt väder var att det knappt var något folk alls, trots att det var sportlov. Men hundar var inte välkomna, har jag tagit reda på nu. Jag har ju varken skidor, pjäxor eller stavar så jag är hänvisad till detta ställe.

Kommentera

