Allt jag har är en ackustisk gitarr

Jag flyttade på gitarren för att inte Vanna skulle välta den och upptäckte till min fasa när jag drog några ackord att den var helt ostämd. Jag må vara omusikalisk men detta gick inte att missta sig på. Jag har knappt tagit i gitarren de senaste tio åren, men jag kan fortfarande spela Greensleeves och noterade att nedersta strängen var ok, men inte näst nedersta. Jag spelade gitarr för Ewan när jag var barn, jag gick troget till lektionerna en gång i veckan. Varje gång fick han ägna en inte så liten del av tiden åt att stämma gitarren. Själv stämmer jag med stämmare.

Ewan släpade mig till Danmark en gång och hade mig att spela Ulla, min Ulla inför en fullsatt aula. Det var fasansfullt. Försök själv att spela gitarr med darr(ande fingrar). Vi spelade traditionellt, satt som Göran Söllscher.

Ackord lärde jag mig på egen hand, men jag klarade bara de enkla. Mina händer är inte gjorda för att täcka flera strängar åt gången med bara ett finger. Jag håller mig till C, G, G7 och deras polare.

Jag fattar inte riktigt hur Ewan stod ut med sina allmänt obegåvade elever. Några var förstås smärre genier så det jämnade väl ut alla katastroffallen. I min grupp, vi spelade i grupp ibland, fanns det en som var ännu sämre än jag. Det var en viss sak hon aldrig kunde lära sig, fast ingen förstod varför. Till slut tappade även den osedvanligt tålmodige Ewan tålamodet och halvskrek någonting i stil med: ”Men KAN du inte…?” Nej, det var fysiskt omöjligt. Ungefär som det är fysiskt omöjligt för mig att ta alltför avancerade ackord. Det blir skorr och knarr. Och publiken måste vänta. (Jag ska bara hitta greppet!)

Det ställde alltid till det för mig när jag skulle spela låtarna i Mikael Wiehes sångbok. Eller Ulf Lundells. Varför, o, varför kunde de inte enbart ha ackord som jag behärskade?

Mikael Wiehe måste ha varit medveten om att han rörde sig i de högre regionerna. Under vissa låtar har han skrivit små tröstande instruktioner:

”För att man lättare ska kunna kompa låten på gitarr kan man sätta en capo-tasto på band 3 och spela med följande grepp: Cm = Am, F = D, Bb = G, G7 = E7, Abmaj7 = Fmaj7, Dbmaj 7 = Bbmaj7, Gm = Em, Fm = Dm, Dm = Hm.”

One thought on “Allt jag har är en ackustisk gitarr

  1. Ping: När man talar om Mikael Wiehe, | Vovven Vanna – Flatcoated Retriever

Kommentera

