Dåliga nyheter

Just när jag står i skogen och ska börja lägga Vannas spår ringer telefonen. Pluto är död. Han har avlivats idag. Tumör i halsen. Precis som Inka. Men Inka var gammal. Det var inte Pluto. Han var sju eller åtta år. En westie som jag känt sen han var riktigt liten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jag brukar alltid ramla ihop i en blöt pöl när hundar eller katter eller människor som betytt något för mig – det räcker med minsta lilla – har dött, men det gjorde jag inte nu. Antingen har jag hårdnat eller så kommer det sen.

Normaltillståndet är att vara död, tänker jag när jag sätter mig i bilen efter spårandet. Vi lever en sekund och är döda i en evighet.

5 thoughts on “Dåliga nyheter

  1. Beklagar 😦 Så söt han var… urmysig bild när han ligger i knät och gottar sig. Usch ja det är så sorglig och gör så ont. Men jag tror – för egen del i alla fall – att man vet av erfarenhet att det gör förbaskat ont varje gång, och man väljer på något sätt hur man ska hantera det. Ingen smärta och inga tårar kommer att ge mig hunden tillbaka, så vad tjänar det till? Jag älskar inte mina hundar mindre men när de är borta är de borta och livet går vidare.

  2. Det kan ha med ens psykiska konstitution att göra också, tänker jag. (Skrev precis ett litet kort inlägg om sorg bara för att jag läst om en hundägare med två hundar där den ena dött som sa att hon inte har tid att deppa när hon har en så odeppig hund, även om hon saknar den som dött. Jag får nog skriva ett till!)

  3. Jag tänkte nu när jag var ute (har alltså inte läst något av inläggen om sorg, men ska läsa efter detta), att det kanske kan ha att göra med att du förlorat din pappa? Att förlora en nära – kanske den närmaste – anhörig ger kanske ett visst, undermedvetet perspektiv på sorgen efter en hund? (och jag hoppas att var och en vet att jag inte menar ”bara en hund”, men ändock en hund)

  4. Inte publicerat än! (Jo, det kan hända, jag vet inte. Å andra sidan har jag ju varit överdrivet känslig för allting som har med död att göra. Det kan nog fungera på flera sätt.)

  5. 😦 Jag minns de där första valpbilderna på den lille Pluto.. är det så länge sen? Det borde inte vara någon ålder, på en så liten hund.

Kommentera

