Inte kasta och inte kampa

Så här skriver en människa:

”Om man nu måste kasta saker till sin unga hund så se iallafall till att den ALLTID kommer tillbaks och lämnar i hand, och aldrig tar några ärevarv eller liknande. För mina hundar i alla situationer är det gripa, vända och lämna till mig som gäller, även i vardag och när vi tränar lydnad.”

”Jag tror tyvärr att man gör sig själv en stor otjänst genom att låta hunden springa runt med leksaker och föremål, även under kommando. Det ska vara lönsamt att komma tillbaks till matte att lämna, antingen leker vi vidare eller så får man en godis eller en annan arbetsuppgift. Är det något i träningen som jag vill hjärntvätta min hund med så är att det att såfort man har något i munnen så ska det snabbt in till matte.”

Och så här skriver en annan människa:

”Jag kastar och kampar mycket med mina labbar i annan träning och har inga problem med att de knallar eller stressar i apporteringen för den sakens skull. Jag låter de däremot väldigt sällan springa omkring med föremål på egen hand, oavsett situation. De får ett kast för belöning men sen måste de lämna av till mig. Märk väl att jag aldrig kastar hej vilt och att kast som belöning sällan sker vid apporteringsträning. Jag tror att hundarna märker av om det är lydnad, agility eller apportering som står på schemat och anpassar sitt beteende och sin förväntan efter det.”

Att man inte får kampa med en retriever anses numera mest vara en myt, men att man inte får kasta? Det hade jag ingen om. Eller att den inte får bära? Det hade jag heller ingen aning om. Inte får gå eller springa omkring med saker… Herregud, det har jag låtit båda mina retrievers göra. Med Inka var ju ingen fara eftersom hon ändå inte tränades, men Vanna? Kan jag skylla på detta nu? Vår uteblivna väg till eliten handlar enbart om att hon fått gå omkring med så mycket grejer? Hon måste inte alls lämna av

Nu är retrieveregenskaperna så befästa hos henne att man inte kan kasta någonting utan att hon vänder tillbaka. Det sitter i ryggmärgen (ligger i generna). Men så befästa är inte retrieveregenskaperna att hon känner att hon måste lämna av – om hon inte lärt sig det, alltså att situationen är sådan. Hon har aldrig tagit ett ärevarv med en dummy. Enda gången hon inte kommer till mig är om hon får för sig att gräva ner den, då avbryter hon sig på vägen in. Men när jag kastar bollar och annat på lek har jag inget krav på avlämningar. Alltså vänder hon upp emot mig men tar jag inte emot henne behåller hon den själv. Jag har aldrig sett att det varit några problem när hon apporterar dummies m.m.. Hon kommer alltid in till mig med den (utom de få gånger, man kan räkna dem på ena handens fingrar, hon får för sig att gräva). Så jag fortsätter nog som förut.

På mig bet inte argumentet. 😦

Kommentera

