Sir Michael Philip ”Mick” Jagger

En gång sa Thåström att om han fick en dotter skulle han döpa henne till Michaela Philippa efter Michael Philip Jagger.

390px-Jagger_live_Italy_2003

Jag har tänkt mycket på Mick Jagger i dessa dagar. Jag har lyssnat mycket på honom i mina dagar. Mest som sångare i Rolling Stones, men även på egen hand.

En sällsynt kultiverad man. Han läser ett antal böcker i veckan och tror att det hade varit gratifying att vara a school teacher, vilket fick mig att fnissa lite. Som om han halvt ångrade sin karriär.

Jag älskar när han spelar munspel. Och jag älskar hans sångröst.

Han får pluspoäng för att han tillhör de män som tar ansvar för sina barn, han tycks ha goda relationer till allihop. Den äldsta dottern lärde han i och för sig inte känna förrän hon fyllt 12 (ville först inte ta på sig faderskapet) men det skyller vi på att han var ung och dum. Yngste sonen fick han efter ett one-night-stand. Han är en bra grandfather också, säger de. Det man ger får man tillbaka – fem av hans barn är hos honom nu i Los Angeles i den chockartade sorgen efter L’Wren Scott.

jaggersPA_468x421 
Mick med pappa Joe och döttrarna Karis och Elizabeth (Lizzy)
MATTHEW FEARN/AP

Däremot är han väl inte världens bästa äkta man, om man med äkta man inbegriper ett trohetsideal.  Jerry Hall kallade honom för a dangerous sexual predator, ett farligt sexuellt rovdjur. 😉

But despite his infidelity, Miss Hall reveals her enduring love for the man who was gentle and charming and had a ‘talent for feelings’.

Mick har ett socialt samvete, även om han är känd för att vara snål. Han har varit engagerad i jordbävningen på Haiti, konflikten i Darfur osv. 

Jag sörjer fortfarande att jag inte fick se Stones på Ullevi för att Keith Richards ramlade ner från en palm på Fiji och slog i sin korkade skalle. Det förvånar mig inte alls att han kallat L’Wren för ”The man” och menat att hon inte var en riktig kvinna med de stora händerna och fötterna – hon var 193 cm lång. Vad var det jag sa? Mick har både hjärta och hjärna, Keith varken eller.

Lämna en kommentar