Detta med att jaga

3Någonstans i collieboken stod det att ”en collie jagar inte” som om det vore ett obestridligt faktum.

Jag kommer fortfarande ihåg chocken när min första hund plötsligt försvann ur min åsyn och hade jagat sitt första rådjur. Det hjälpte inte att vifta med boken: Det står ju här att en collie inte jagar? Hur kan du då jaga?

Det var så traumatiskt för mig att jag måste ta upp det i terapin. Psykologen var mångårig hundägare. Jag berättade vad som hänt, den ojagande collien hade jagat. ”Det gör alla hundar” sa hon bara – vis av erfarenheten.

4 thoughts on “Detta med att jaga

  1. Mhmmm, känner igen det där. Har visat hundrasboken många gånger för Herr Pudel men han vill inte kännas vid beskrivningen av hur en pudel ska vara.

  2. Det var en chock också eftersom jag inte hade någon erfarenhet av hundar alls och trodde att all min inkallningsträning osv. som jag grundlagt under valptiden skulle ha gjort honom immun mot sådana äventyr. Ack ja, så naiv man var på den tiden. De sticker ju inte som valpar, de sticker som unghundar! Där stod jag med kopplet i handen…

  3. Känner igen :-). Dock inte med de gula labradorerna som var helt ointresserade av vilt! Inget kunde liksom engagera Tilda mindre än ett rådjur. Förutom rådjurens visitkort dårå. (Men DET var å andra sidan en chock för mig, när Tilda käkade rådjursbajs första gången. Min söta labradorvalp!!!) Sedan kom pudel. Jakthunden. *grrrrrr*

  4. Tildorna och Vannorna är nog feta undantag, Jag räknar i alla fall inte med att få någon mer. (Märkligt nog kom även Soyas första döda mus som en liten chock för mig, hon som är så gullig! Hur kan hon vara så blodtörstig? Jag skrek i högan sky.)

Kommentera

