Ett evigt problem?

När vi tränar med ett annat ekipage och jag binder Vanna vid ett träd kan hon sorgligt nog inte vara tyst när den andra hunden arbetar. På kurserna är det betydligt lättare för henne att hantera, men jag tror det beror på att det inte blir lika påtagligt där, hon är själv aktiv på ett annat sätt och det är mer hundar och mer folk. Här är det bara en annan ägare och en annan hund och så jag då som är involverad på olika sätt (vakta dummy, kasta…) Det klarar hon inte av utan att pipa. Det var likadant förra gången.

Nu vet inte jag om detta skulle gå att träna bort om hon blev van, om man gjorde det ofta, eller om det skulle vara ett evigt problem.

Jag befriade henne från trädet och tänkte att det var bättre att hon var närmare mig, det blev något bättre, men inte helt bra. Hon fick sen ligga helt själv och okopplad när vi höll på med diverse övningar och pep till och från. Det var ändå ganska duktigt av henne – hon är helt grön när det gäller sådan träning. Passivitet i den meningen övas inte på kurserna, det tycker fröken att vi kan träna hemma. Men hur ska man kunna träna med andra hundar om man inte har några andra hundar att träna med?

Nåja. Reaktionen på stoppsignalen var lika obefintlig som den brukar vara. Hon stänger effektivt båda öronen när hon har en dummy framför ögonen.

20140322_140731

Viktor är hennes totala motsats. Honom kan man binda vid vilket träd som helst, han känner noll och ingen avund på Vanna som får apportera. Han vänder ryggen till! Men så är hans apporteringslust också ca hundra gånger mindre än Vannas.

Skillnaden mellan V och V när de ska gå ut bakåt kan illustreras på följande sätt:

vv

Vanna vänder rakt om på ut-bakåt, hämtar dummyn utan tjafs och kommer rakt till mig, snabbt går det också.

Viktor vänder om men lufsar i krokar innan han kommer fram till dummyn och är allmänt tveksam till vad han håller på med. ”Skulle det finnas en dummy här någonstans? Var i så fall?” Går han åt sidan går han inte heller rakt. Han håller ingen rak linje, om man säger så.

Det beror såklart på att Viktor inte är jaktavlad för fem öre. Hans matte tycker att det är så bra att det är långt mellan kurstillfällena, han tröttnar om man tränar för ofta. Här tröttnas inte. Det är ett okänt begrepp. Man kan aldrig apportera ofta nog! är flattens eget lilla motto.

Bortsett från pipet och de obefintliga stoppen var jag grymt nöjd med Vanna, hon gick bra fot och tog tecknen bra och lät sig inte störas av störningar (godis på marken och sånt).

På FB läser jag skräckinjagande historier om jaktlabradorer och flattar som piper så fort de får förväntan, det räcker med en pickup-väst. (Ägaren måste gå omkring med pickup-västen på varenda promenad så att hunden ska sluta pipa.) Sån är inte Vanna och har aldrig varit. Därför tycker jag att det rimmar så sällsynt illa med hennes personlighet… Hennes normala personlighet: skendräktighetspipandet faller utanför detta. Men om dessa jaktlabradorer piper när man kör dem till träningen och piper när man tränar ensam med dem, då borde det finnas hopp om Vanna som ”bara” piper när vi tränar med Viktor! 😉

7 thoughts on “Ett evigt problem?

  1. Det finns stort hopp för Vanna är min amatörbedömning. Selma är fett taggad på apportering, men pep betydligt mindre, nästan inget alls, gång två, på jaktträningen förra helgen än gång ett. Ganska mycket pip gång ett. Hon tränar extremt sällan jakt i grupp. Vanna tränar i grupp mycket oftare så det fixar ni superfint. Hejaheja.

    Tycker att den där goldenkillen verkar gullig på något vis. Mycket målande beskrivning av hans kringelikrokar :-).

  2. Vete fan… Det går i allmänhet bra på kursen, men när hon ska ligga ensam och titta på en enda hund verkar det slå slint i skallen på henne. Det var inga små pip heller. Jag hade bett en bön att hon skulle pipa mindre nu än förra gången, men icke! Vi tränar sällan med Viktor, vi borde träna med Viktor varje dag. Jag kunde bli hans dagmatte…

    Önskar man hade avlat bort pipfunktionen på retriever ungefär som man avlat bort skallfunktionen på basenji. Tänk dig en retrieverras som INTE KAN pipa! Underbart! Problem solved.

    Retrievers första bud: Du skall icke pipa när du ser annan hund apportera. Du skall icke vara avundsjuk. Du skall icke uppleva det som tortyr. (Kort sagt: Du skall icke hava begärelse till din nästas apport.)

    Han är hur söt som helst när han skuttar omkring i terrängen. Han skuttar verkligen också. Det är bara golden som skuttar! De har en annan teknik.

    Vi gick, tränade, gick. När vi var nästan hemma ville jag köra ett pass till eftersom vi glömt träna stoppsignal. (Det kunde vi med fördel låtit bli.) Jag tänkte också att det hade varit käckt om Viktor hade kunnat apportera en gång och om Vanna hade kunnat vara tyst, men då hade Viktor fyllt sin apporteringskvot för dagen. Med råge. *snöpligt*

  3. Golden gör de mest näpna tassdykningar när de skuttar.

    Stackars lille Viktor – fyllt apporteringskvoten 🙂 !

    Jag funderade lite på om det är när Vanna blir uppkopplad som hon piper mest? Tänker att du kanske kan ta med henne och sätta henne vid din sida när du kastar dummys åt Viktor och se om hon piper mindre då? Fast det har du nog provat redan. Och det är klart, ni har kanske inte så många försök på er innan kvoten är fylld *är nog lite kär i Viktor*

    .

  4. Jag drog också slutsatsen att hon inte ska bindas upp, det blev något bättre när hon fick vara i närheten av mig. Nästa gång ska jag tänka ännu mer på det och försöka ha henne vid sidan hela tiden.

  5. Om det inte hetsar upp henne mer kan du ju kanske till och med säga ett dämpat braaa när hon är tyst och lugn vid din sida. Men det är alltid lurigt med den typen av beröm. Förstår hunden vad man berömmer? Kanske, ibland.

  6. Det är det man undrar. Jag tänker ibland att man köra godis. Hon kan åtminstone inte pipa när hon äter. 😉 Men det bygger förstås på att hon är tyst först. Tyst – godis – tyst -godis – tyst – godis.

Kommentera

