Håll alla dörrar öppna

Ikväll gick det ett program om Barbro Hörberg på SVT2 och idag var Vanna och jag på Östra kyrkogården där Barbro ligger. Jag tänkte att vi lika gärna kunde leta upp graven igen. När jag bodde i Lund gick jag ibland till stadsbiblioteket och lyssnade på musik. Man hittade en intressant skiva, gav den till bibliotekarien och satte sig i musikrummet med lurarna. Det var på den gamla goda LP-tiden så när A-sidan var klar skulle bibliotekarien byta till B. Det glömde hen ofta bort. Eller så hakade skiten upp sig. Det var så primitivt. Men jag lyssnade mycket på svensk 70-talsmusik: Ulf Lundell, Ola Magnell, John Holm och inte minst Barbro Hörberg – som ända sen dess haft en särskild plats i mitt hjärta. Jag lyssnade på Med ögon känsliga för grönt (1973), Gamla älskade barn (1974) och Gråt i gräset (1975).

Hon sjöng om sin väninna Siv
(som anförtrott henne allt om sitt liv):

”Siv är blondin och 34 år
Hon börjar bli rädd för att åren går”

34 tyckte man var rätt gammalt då, det tycker man är rätt ungt nu.

”Må satan ta alla karlar, grät Siv
Dom bedrar en bara och förstör ens liv”

20140411_140519

Barbro var brunett och fick inte fylla 44 år

20140411_141113

Matte och flatte satte sig att begrunda livets förgänglighet

20140411_140301

”…nyfiken vill jag inte dö”

One thought on “Håll alla dörrar öppna

Kommentera

