Varnhem goes Arnhem

Vad jag inte tänkte på när jag turistade i Varnhem var att Jan Guillous medeltidshjälte har en koppling dit. Det kan bero på att jag aldrig läste Vägen till Jerusalem. Den har stått och ruttnat i min bokhylla ända sen jag fick den i slutet av 90-talet.

Romanen skildrar Arns barndom på en gård i Västergötland och hans uppfostran på cistercienserklostren Varnhem och Vitæ Schola

DSC_0397

Detta skönlitterära faktum har ökat turismen något alldeles enormt. Jag, jag var bara intresserad av Magnus Gabriel De la Gardie, jag sket i både Birger och Arn Magnusson! (Arn ska så att säga ha varit Birgers farfar.) Jag såg i förbifarten att det stod någonting om Arn på en skylt, men reflekterade inte mer över det förrän jag kom hem och började googla.

”Strax före Bartelsmässan, den brådaste skördetiden och då också bockarna skulle slaktas i Västra Götaland, såg Arn hur Varnhems kyrktorn växte upp i fjärran, först otydligt som bara någon egendomligt knotig eller förtorkad eller av blixten slagen trädtopp mitt inne i den frodiga ekdungen, sen helt tydligt.” (Vägen till Jerusalem, 1998)

 DSC_0567

Nu fick jag en anledning att läsa den. Det är inte utan att man undrar över munkarnas liv när man går omkring i deras ruiner. Nästa gång jag kommer till Falköpingstrakten ska jag besöka Gudhems kloster (som Guillou också hjälpt till att göra känt). Där verkar finnas ännu roligare ruiner!

Kommentera

