Jag älskar fotboll

Jag skulle kunna gå på fotboll sju dagar i veckan. Tyvärr blir det rätt sällan.

Det är så med det mesta i mitt liv. Jag älskar tennis också, men spelar aldrig. Inga ekonomiska förutsättningar + alltför asocial för att orka leta lekkamrat. (Jag försöker trösta mig med att människor som sällan gör saker som är roligt uppskattar dem desto mer. Åker man sällan utomlands blir det desto roligare när man väl gör det. Sitter man sällan på balkong blir det desto trevligare. Osv.)

FFF gjorde en strålande första halvlek och ledde med 2-1, en mindre strålande andra halvlek och förlorade med 2-3. Henke Larsson är tränare för FFF, Klas Ingesson för Elfsborg. Vi stod borta vid Elfsborgsklacken (Guliganerna!).

Ingvar Carlssons lätt hesa stämma lär vara ett resultat av att han en gång på Ryavallen i Borås i sin avlägsna ungdom skrek sönder rösten. Själv skrek jag så att jag satte i halsen. Jag hade min brorson bredvid mig, han är ett stort FFF-fan.

Falkenberg har aldrig någonsin varit i allsvenskan, Elfsborg hamnade i allsvenskan första gången 1926 och vann SM-guld häromåret. Men Taco-Anders gjorde inte mycket på jobbet igår – han lyckades dock ställa till det:

På en frisparksretur sköt Anders Svensson bollen på egen målvakt och Wede slog in bollen i öppet mål.”

Det ser inte riktigt bra ut för FFF.

Vanna fick vara hos sin ex-husse under tiden. Vi stämde träff utanför pizzerian.

Kommer jag och hämtar dig sen, sa jag moderligt till Vanna och vinkade, hon gav mig en glad blick och vände mig ryggen. Sån är hon. Jag vänjer mig aldrig vid detta: att flattarna inte bryr sig mer om mattarna. Att de bara kan gå ifrån en.

Jag vet att jag är glömd i samma ögonblick hon lämnar mig – men eftersom jag haft en hund som aldrig glömde mig (som gick med tunga steg hur väl hon än kände människan i fråga och sedan hade mig i bakhuvudet hela tiden: ”När ska ordningen återställas?”) är det en källa till ständig fascination. En flermanshund!

img_20140417_120832

Toi et moi!

Kommentera

