Nääs slott

Temat för dagen: Den enas lycka, den andras olycka.

dsc_00032b

Det skedde en olycka. (”Tvärtom!” /Vanna) När jag skulle koppla den svarta hunden var hon brun på ena sidan av halsen. Hon hade smort in sig själv med bajs. (”Lerinpackning!” /Vanna) The flatcoated retriever var vorden a shitcoated retriever.

DSC_0402a

Jag skvätte vatten på henne men hon vände den andra kinden till och doppade sig inte tillräckligt djupt för att det skulle gå bort. Jag förbannade mig själv som inte hade någon boll med mig. Istället fick jag ta en liten löjlig kvist – det fanns varken stenar eller grenar – och kasta ut den några meter. Hon gick på det! och simmade och hämtade den. Sen råkar jag titta ner och vad ligger där i gräset om inte en gammal tennisboll. Precis vad vi behövde! Om än med hål; jag tömde den på vatten med jämna mellanrum.

DSC_0551a

Det var många båtar ute.

DSC_0647a

En av dem hade ett rep. I änden på repet satt det en människa. Eller halvlåg. När han susade förbi oss vinkade han. Jag vinkade tillbaka. Det kändes helt naturligt!

 DSC_0657

Vanna fick simma i svallvågorna.

DSC_0669

Nu var klockan halv fem och det började bli dags att gå tillbaka. (Enda nackdelen med Nääs; de tar betalt för parkeringen.) Jag skulle bara kasta bollen en sista gång. Vanna sitter en bit ifrån sjön så jag vänder mig om efter kastet och skickar ut henne. Varken hon eller jag ser bollen. Min mänskliga hjärna drar slutsatsen att den sjönk. En kort stund fruktar jag att Vanna ska bli fixerad och simma runt tills hon också sjunker. Tack och lov ger hon upp. Hon tycker inte om att simma utan att ha någonting att hämta.

DSC_0372

När vi går därifrån gnyr hon lite – ”Vart tog min boll vägen? Något fattas. Det är inte som det ska.” Jag distraherar henne med en kromfohrländer som vi träffar på uppe vid korset för de sju syskonen.

DSC_0787

”Till minne av sju syskon”

DSC_0811

Det sista vi gör innan vi sätter oss i bilen är att smyga oss in i stallet.

DSC_0816a

Jag förstår att de har stallkatter, det är torrfoder och vatten i skålar på golvet. Men var är hästarna? Vi hittar bara en ynka. ”Pålle i stallet har ock en dröm: / krubban han lutar över / fylls av doftande klöver;—”

DSC_0348A

Hade det inte varit för bajsincidenten – som drog ner helhetsintrycket – hade denna utflykt fått fem tassar av fem möjliga. Nu får den en stark fyra. Vanna ger den också en fyra (på grund av den spårlöst försvunna bollen).

DSC_0825

Slutet gott, allting gott.

DSC_0317a

Eller som Vanna skulle ha sagt:

DSC_0798a

Bajset gott, allting gott

Kommentera

