Sillen

Jag ringer Micke.

– Har du tid?
– Ja, det har jag. Det är bara Sillen och jag här nu.
– Sillen? [Vilken raggare är det? tänker jag]
– Ja, hunden. Han kallas för Sillen. Han heter egentligen Silvester. Inte Sylvester.

Det är en fransk bulldogg. Omplacering.

– Han väckte mig två gånger inatt.
– Har du haft honom inatt?

Ja, även husse och matte. Sillen satte nosen mot Mickes ansikte där han låg i soffan. (Husse och matte i sängen.) Det måste ha varit en förfärlig upplevelse.

Samtliga utom Sillen var på rockfestival igår.

Helt plötsligt hör man ett väsande läte i telefonen. Det är Sillen som kommit in från balkongen. Han väser och väser, sen går han ut igen. Låter han så? säger jag. – Han låter så när han blir ansträngd. – Jag skulle aldrig stå ut.

Igår träffade Sillen en annan bulldogg, vid namn Elsa, som bor i området. De började leka. ”Det var svalt på den sidan.” När Sillen kom in: ”Som han flåsade.”

Det är synd om bulldoggarna, som Strindberg skulle ha sagt.

Vad gör de nu då? undrar jag och syftar på husse och matte. – De är på Gekås. – Det var väl en jävla tur att de kunde dumpa Sillen hos dig då.

Nu kom ett grymtande grisläte.

Kommentera

