Dag 2

30/7: Öströö fårfarm

DSC_0452

Den besöker jag varje år.

DSC_0464

Dessa får!

DSC_0484”När man käkar som bäst…

DSC_0488…avlägsnar hon sig?! Jaja,

DSC_0489bara att resa sig och gå vidare.”

DSC_0512

Det vore inte en riktig fårfarm om de inte hade riktiga fårhundar.

DSC_0524

Det har kommit en flatt in bland hermelinerna!

DSC_0514DSC_0545DSC_0565

Vanna såg fram emot kanelbullen.

DSC_0609

Ibland får matten en snilleblixt. (Även en blind höna…) Som när hon får för sig att avvika från leden för att hon tycker sig höra ljudet av vatten. Det uppskattar jag, flatten. /V

Dagsås kyrka är en vacker kyrka.

DSC_0724

Här tror ni såklart att jag har en boll.

DSC_0726

Där lurade jag er allt. Eller så är det en ätbar boll. /V

DSC_0790

Nu skulle vi till Skrape-Finas backstuga men den var så oansenlig – dvs. så låg – att jag först inte såg den. (Det heter backstuga för att den delvis är ingrävd i backen.) Jag såg bara ett boningshus. Där kan vi väl inte gå? Det satt en gubbe på verandan. Är det du eller hunden som ska rastas? undrade han. Båda, sa jag. (Vad ska man säga.) Han fick peka ut backstugan som man leder en blind; det var mitt framför ögonen på mig och jag såg det inte! Ofantligt gullig var den i alla fall. Men Finas lott var ju allt annat än gullig. Sex barn uppfostrade hon i denna stuga på nio kvadratmeter. Var fadern (eller fäderna) var förtäljer inte historien. ”Hon försörjde sig genom att göra dagsverken i bygden och tog tillvara allt som kunde komma till användning – därav namnet.” Hon dog 1957, 89 år gammal.

DSC_0781

Backstugan i Dagsås är en av Hallands få (=två) bevarade. Sen skulle vi åka till Bexells talande stenar och hamnade mitt i ett golfområde.

DSC_0797

Då trodde jag bara att Vanna skulle få en massa golfbollar i skallen. Det var varmt och vi var trötta. Varbergs kommun pekade inte ens ut vägen med en överpedagogisk pil, men jag antar att det var den som gick genom golfbanan och inte genom kohagen (där gick ingenting). Jag gav upp. En annan gång, sa jag till mig själv, om det blir en annan gång. (Jag är inte som min 91-årige morbror som ställde in födelsesdagsfikat för syskonen med motiveringen att det får bli nästa år istället. ♥ Jag är inte så optimistisk om livet.)

DSC_0802

Grimetons kyrka är också grann.

DSC_0900

Så går en dag än från vår tid
och kommer icke mer,
och än en natt med Herrens frid
till jorden sänkes ner.

3 thoughts on “Dag 2

Kommentera

