Dag 9

6/8: Skogen

DSC_0002

Jag hälsar först på min farbror och sedan min (döda) farfar som bodde på torpet Skogen i det som nu är naturreservatet Skogen mellan 1924 (alt. 1925) och 1929. ”De kallade mig John på Skogen”, sa farfar en gång. Fast han sa det dialektalt.

DSC_0030

Av Skogen-torpet återstår bara grunden och resterna av spisen/skorstenen. Jordkällaren var förbunden med köket.

DSC_0010

Ladugården.

DSC_0054

Jag var på Skogen senast 2012. Innan dess gick jag här ibland med Inka och tänkte göra detsamma med Vanna, men vi hindrades nästan omedelbart av vatten och träd som blockerade framkomligheten. Underligt, man trodde att det skulle bli bättre när det blev reservat och inte sämre? Det var inga problem att gå där förut.

Överhuvudtaget hade det blivit väldigt mycket snårigare på bara två år.

Farfar var född 1901. Farmor träffade han när han gick genom skogen. Han brukade valla korna. Hon bodde några kilometer bort. De förlovade sig i slutet av 20-talet och var något för den tiden så ovanligt som sambor innan de gifte sig och skaffade hus och barn.Jag älskade min farfar mycket.

När Ellinor frågade mig hur min farfar var kunde jag bara svara att han var underbar. Precis som hennes egen (alltså min far).

En nyårsdag kom pappa ut från rummet där han talat med sjukhuset och meddelade: ”Farfar har lämnat oss.” Sen gick han fram och tillbaka, fram och tillbaka i köket.

Ena sekunden lever du – i nästa är du död. Det mänskliga förnuftet kan begripa mycket men inte det. Det krävs religion för att fylla det tomrummet och den avgrund av ångest som det väcker. För oss som inte är religiösa finns ingen tröst. Ingen utom den att de döda är bortom allt ont. Farfar har inte lidit sen 1988!

DSC_0072

Istället för att besöka kyrkogården åker jag raka vägen hem.

Kommentera

