Gossos de Catalunya

Hund heter gos på katalanska.

DSC_0252

Barcelona är tvåspråkigt. De talar katalanska i Katalonien men som del av Spanien slipper de inte undan spanskan. Nästan alla skyltar är textade på både katalanska och spanska, många även på engelska. På så sätt kan man, om man är bevandrad i spanska och/eller franska, lära sig lite katalanska. Som för mig framstod som en mix mellan de två språken. Fast närmaste franska än spanska – eller närmare franska än spanskan är franska. Pròxima estació – inte próxima estación

DSC_0374

Jag var inte så förtjust i det, men så är jag också antifransk och prospansk. Så går det när man har en hatad lärare i franska på högstadiet och en älskad lärare i spanska på gymnasiet. Herregud vad han hade skämts över mig om han vetat att jag skulle säga: ”I don’t understand Spanish” i Barcelona 2014. (Som när Mick Jagger lät sig intervjuas på franska – ett språk han behärskar grunderna i – och efter en lång journalistisk harang deklarerade: ”I didn’t understand you.” Ridå.)

Samtidigt som det är en hjälp är det irriterande: varför ha två språk som ligger så nära varandra, åtminstone skriftligt? Som om skåningar skulle prata danska i Sverige. Men katalanerna skulle hellre dö än ge upp sitt språk. De (allra flesta) vill (nog) ha självständighet från Spanien. Det var tänkt att de skulle rösta i frågan den nionde november men regeringen i Madrid hävdade att det stred mot författningen så därav blev intet.*

”Det tidiga 1900-talet medförde starka slitningar mellan katalanska självständighetsivrare och den spanska centralmakten, något som till slut ledde till ett totalförbud mot katalanskan – i tal och skrift – efter Francos seger i det spanska inbördeskriget.”

Eftersom Barcelona haft så många inflyttade från övriga Spanien är språken ungefär lika utbredda. De spansktalande är av naturliga skäl emot en separation. Katalanskan dominerar på landsbygden och är myndighetsspråk. (Franco vänder sig i sin grav.)

Överallt i Barcelona ser man den katalanska flaggan – la Senyera.

Och överallt i Figueres:

Jag hade förväntat mig att det skulle vara mer lösa hundar än i Sverige. Varje gång jag såg en lös hund var jag orolig för att den inte skulle ha någon ägare men varje gång kunde jag binda den till en ägare med hjälp av ett osynligt band.

DSC_0116

Det var en schäfer som sprang omkring på stranden en kväll (där hundar inte fick vara) och ägarna gömde sig för den, jag såg ägarna men hunden såg dem inte. De blev mycket glada när han hittade dem (och tvärtom). Jag fick intrycket att spanjorerna, förlåt katalanerna, tog väl hand om sina hundar. Trafiken i Barcelona är inte heller så farlig. Med tanke på hur många som bor där var det ovanligt lugnt.

DSC_0085

Det hemska med Spanien är den ENORMA arbetslösheten. Katalonien har något lägre än Spanien i stort, men det är ändå illa: ca 20 jämfört med 25 procent av den vuxna befolkningen står utan arbete. Bland ungdomar är det etter värre: 50 procent har inga jobb! Det är en halvt förlorad generation. Genomsnittsåldern för att flytta hemifrån i Barcelona lär vara 33 år.

DSC_0257

Den synliga misären var liten; visst fanns det tiggare, med eller utan hundar, men det var ändå förhållandevis få.

DSC_0407

Fackföreningsrörelsen kunde ha varit framgångsrikare. Här jobbar vi utan hörselskydd och med bilarna körande någon meter ifrån oss.

Det enda jag inte gillade var inslaget av schäfrar med munkorg i tunnelbanan.

DSC_0038 DSC_0059DSC_0123DSC_0210 DSC_0237 DSC_0244 DSC_0390DSC_0877DSC_0975DSC_0717DSC_0980DSC_1224DSC_0597

*Nähä, nu har man ändrat sig igen.

2 thoughts on “Gossos de Catalunya

  1. Vissa skulle säga att vi fortfarande pratar danska i Skåne 😉 Ser fint ut i Barcelona och hundarna på dina bilder såg verkligen fina och välmående ut.

  2. Skånska är ett vackert språk! När vi mötte MFF i somras skrek någon i publiken ”danskjävlar”. Som om vi inte varit lika mycket danskar som ni… Tyvärr talade jag inte med någon av dem personligen (hundarna alltså).

Kommentera

