Vi har börjat intervallträna

Det lät nåt, va?

Min löprunda är bara 3,6 km och då jag inte har den mentala styrka som krävs för att vända och springa tillbaka eller gå bort till startpunkten och börja om igen har jag funderat på att utöka träningen med att lägga in små springa-fort-pass mitt i joggandet/lufsandet. För att använda hundarnas terminologi: växla mellan trav och galopp.

Jag fick en ingående förklaring av friskvårdskonsulenten på varför hundar inte bygger muskler när de travar. Det hade med fascian att göra. I mina öron låter fascia som en blomma, men det är en bindvävshinna. Inte för att jag minns vad hon sa. Bara att den spelar en olycksbådande roll i travet. Dock inte i simmet. Vilket förklarar att hundar bygger muskler när de simmar och inte när de travar, för att vara övertydlig.

Galoppen är däremot muskelbyggande. Man kan låta hunden galoppera mellan två personer. Jag som inte är två personer får låta Vanna galoppera mellan sig själv och mig själv. ”Var noga med att underlaget är jämnt och fritt från hål.” På det sättet slår man två flugor i en smäll, man får öva på sin inkallningssignal. Vanna har tidigare haft en tendens att sticka så fort jag sträcker ut jaktarmarna (som en fågelskrämma) men nu har jag lärt henne att det är signalen hon ska gå på. Tror jag, hon var i alla fall väldigt tålmodig när jag stod på långt håll och viftade med armarna. Jag tar ut dem och jag tar in dem. Rätt som det är när jag har armarna ute visslar jag – och Vanna kommer i raketfart, byggandes muskler.

Tre gånger gjorde vi dessa släta inkallningar som det heter i lydnadssammanhang, fast där syftar det nog inte på att man springer på plan mark (eller har en flat/slät retriever) utan att man inte skriker ”Stå!” med hysterisk stämma mitt i inkallningen. Antar jag.

Men nu skulle även jag galoppera. Då satte jag Vanna, gick trettio meter ut och lade bollen, gick tillbaka tjugo meter och vände mig om och sa: ”Ja!” till Vanna och började galoppera. Detta gjorde vi också tre gånger och Vanna vann – varje gång.

Men det var på håret. Hundhåret.

Vill man få hunden att öka farten när den simmar kan man göra på samma sätt – simma själv efter bollen. Den lägger alltid in en extra växel då.

Jag måste säga att jag var lite mör efter dessa tre galoppövningar. Jag kände mig inte lika stark i travet som jag brukar. Men jag joggade hela vägen, jag fuskade inte.

Sjönk ner lite vid ett träd bara och tog igen mig.

2 thoughts on “Vi har börjat intervallträna

  1. Vilken grym tortyr, Vanna, som matten utsätter dig för. Du måste påpeka dina rättigheter! Att kunna äta buttköllar fritt ur mattes ficka. Matten ska vara glad att hon får dig att bara saker i ngn slags ryggsäck. Så gör vi aldrig med Nelly eller ännu värre med de små. Om matten är för hemsk får du kontakta djurskyddet.

    Ler m kram

Kommentera

