Vill han ha hunden överkörd eller?

Vanna och jag skulle gå till biblioteket för att lämna igen mina böcker.* Hon har viktmanschetterna på sig. Fem mynt på höger sida och ett på vänster.

När vi ska korsa vägen ser jag den vita herdehunden i ögonvrån. Han är alltid, alltid, alltid lös. Har jag tur, tänker jag, hinner inte Vanna upptäcka honom. Men han har upptäckt henne och rusar fram. De börjar omedelbart lattja. Hon är extremt förtjust i denna hund. Båda står på bakbenen mitt i gatan. Min första tanke är att jag måste få av henne manschetterna. Det går inte när båda står på bakbenen. Det kommer en bil och jag ryter till och backar tillbaka mot trottoaren. Då vaknar husse som stått med huvudet i ett bilbagage i sitt garage. Han visslar på Tjabo – eller vad han heter, jag vet inte vad han heter – och ler stort mot mig.

Jag säger bara att det inte är läge (att leka nu) och lyckas få Vanna över gatan. Men jag blir lite sur. För att inte säga förbannad. Vill han ha hunden överkörd eller vad är det frågan om? Och hur naiv får man vara i hans ålder? 50+

Synd på en så rar ärta den dag han ligger i en svart kremeringssäck på djursjukhuset.

För övrigt måste jag lära mig att slänga bajspåsarna innan jag går in någonstans. Jag använder samma bajspåse flera gånger eftersom Vanna bajsar flera gånger. Jag plockar upp, lägger den i fickan och tar fram den igen. (Jag har inga skrupler.) Det är bara det att jag alltför ofta glömmer att jag ska kasta den när promenaden är slut. Häromdagen gick jag in på ÖB med den fyllda bajspåsen och idag gick jag in på biblioteket. Jag skäms över mig själv.

*Vill jag ha hunden stulen eller? Det är det enda undantaget jag gör från regeln att aldrig lämna henne utan uppsikt. Det tar en halv minut och jag binder henne hårt.

orkide

Nej nu tänker vi på nåt trevligare.

2 thoughts on “Vill han ha hunden överkörd eller?

Kommentera

