Hur har ni det med tandstenen idag?

Det kostade 1220 kronor att skrapa bort fyra-fem års ackumulerad tandsten. Jag hade ändå tur, hon gjorde det på ett besök. Vannas gamla husse, som också varit frånvarande från tandläkaren under en längre period, fick ta underkäken ena gången och överkäken nästa. Hans tandhygienist heter Liselotte. Han ska till Liselotte igen i januari. Då ska han fråga henne om det går lika bra med CrossAction som med FlossAction.

I mitt fall var det ”kraftigt inflammerat” trots att jag de senaste åren använt både tandtråd och elektrisk tandborste. Jag har alltid varit väldigt bra på att producera tandsten. Jag blev grön av avund när en kompis sa att hon aldrig har tandsten eller så gott som aldrig. Det mest deprimerade är att jag kan göra allting rätt och ändå få tandsten – om jag är en genetisk nitlott i detta avseende.

Tandhygienisten fick mig att förstå att det inte räcker med tandtråd, jag måste använda tandsticka.

Det kommer inte heller att räcka så jag köpte nån sorts munskölj på Apoteket. Använder man det morgon och kväll kan det reducera placket med 56 procent. Men det är ju dyrt ju? Jag använder det en gång om dagen och hoppas på en 25-procentig reducering.

När jag surfade runt och tänkte: Men om det nu är saliven som är problemet, varför finns inget som angriper saliven? hittade jag just det. Det var en gammal bekant i hundsammanhang: PlaqueOff. Till hundarna ger man det i pulverform men människor ska äta det i kapslar. 140 kapslar varar i två månader och kostar 245.

Säg att jag skulle äta dessa kapslar under ett år. Då skulle kostnaden bli 1470 kr. Går jag till tandhygienisten en gång om året bör det inte gå över 1000 spänn. I bästa fall 800.

Det blir således en förlustaffär.

Det lutar åt att jag kör tandkräm mot tandsten, att jag tandtrådar och tandstickar och byter ut mina gamla tandborsthuvuden mot de nya som angriper plack effektivare samt munsköljer i den mån jag anser mig ha råd. Då har jag gjort allt – utom att käka alger. (Nej, jag glömde mellanrumstandborsten! Den jäveln ska också införskaffas.)

Än hundarna då? Hur sköter ni deras tänder? Jag sköter dem inte alls.

Kommentera

