Prinskorven klarar biffen

Före julafton gjorde jag några försök att få Vanna att ta en dummy och inte två i vardagsrummet. Jag lade ut tre stycken tätt intill varandra. Det blev en ganska misslyckad övning. Hon försökte gång på gång ta två och om hon bara tog en blev hon så hänförd över mitt beröm att hon släppte den. Rättare sagt; när hon förstod att hon skulle få något smaskigt. Det var mycket svårt att få henne att apportera ordentligt.

Sen glömde vi det och åkte bort (eller hem, hur man nu vill se det) över julen. Häromdagen fick vi draghjälp av husse när vi skulle dra i backarna. Han gick med en prinskorv i handen och Vanna gick efter. Hon drog jättebra! Jag såg på henne att det blev en liten konflikt mellan att följa prinskorven och böja ner huvudet för att kunna dra effektivt. För att underlätta dragandet började vi hålla den lägre. När vi testade att låta henne dra fram till husse gick det inte lika bra – då kom kaninskuttet.

Idag placerade jag tre dummies i ena änden av rummet och en prinskorv i den andra. Jag hade inga förhoppningar, det blir väl som förra gången. Men Vanna genomför två klockrena apporteringar på raken! Hon rusar fram och tar en enda dummy trots att alla ligger kloss. Var det en tillfällighet? *vågar inte testa igen*

Kommentera

