Vari Vanna har tur

Från och med nästa år ska bokhundarna vara friröntgade.

Varken Elsa (min kompis Johannas golden) eller Vanna hade blivit godkända i så fall. Elsa har C-höfter och Vanna är oröntgad. Visst, jag hade kunnat röntga henne… men jag har ingen större lust att göra det nu när jag inte gjort det förut.

Flattarna har inte lika stora problem med HD som de andra stora retrieverraserna. Vannas uppfödares statistik vad gäller HD är lysande (idel A, några enstaka B, ännu färre C…) så jag har aldrig varit orolig. Men man vet aldrig. Hon kan utgöra det stora undantaget och gå omkring med D- eller E-höfter. Den dagen, den sorgen. Så tänker jag. Röntgar gör man mest för uppfödarens skull och hon har tillräckligt många röntgade hundar i sin avel för att veta vad hon sysslar med på den punkten. Hon har spottat ut flattar i tjugo år!

Jag hade inte begränsat Vanna på något avgörande sätt ändå.

Elsas C-höfter är C med en millimeters skillnad mot B. Men hon hade inte blivit godkänd som bokhund. (De kommer att följa rekommendationerna för varje enskild ras.) Anledningen är att man vill undvika hundar som kan ha/få ont. En hund som biter ett barn vore en katastrof inte bara för barnet utan för hela bokhundsverksamheten.

Vanna hade också tur som klarade åldersgränsen (inte äldre än fem år – hon fyller sex i mars). Jag hade tur som klarade utbildningskraven (på mig själv).

Det som däremot ska införas från och med i år är obligatoriskt BPH; detta för att på sikt få en uppfattning om vilka hundar/raser som är lämpliga i sammanhanget.

Tanken är att projektet ska leva vidare även efter att pengarna (de åtta miljonerna som Allmänna arvsfonden beviljat) tagit slut.

bokhund

Kommentera

