Vanna ger svaren på frågorna ni inte ställer

”Hur många bajskorvar tror ni att jag har producerat idag? Svar: 16 st! 3 x 3 på första promenaden, 2 x 3 på andra promenaden och 1 x 1 på tredje promenaden. Räknar man med den korv jag producerade mitt i natten genom att väcka matten så är det 17 st.”

Hon väckte mig knappast, jag sov inte. Men klockan var nog tre och fulländade den nattens misslyckade försök att sova. Till mitt försvar ska sägas att jag denna gången reagerade föredömligt fort, jag tänkte inte ”Vanna är skendräktig” eller ”Vanna vill jävlas” utan ”Vanna har problem med magen” när hon tog min socka och ställde sig vid sängkanten och gnällde. För ovanlighetens skull var det ingen lös mage som spökade, det var det nya fodret som gav sig tillkänna i form av en extremt lång och ensam korv.

Till detta foders försvar ska sägas att det ger väldigt fasta – om än ofantligt många – korvar. Jag gillar verkligen fastheten. Vannas vanliga foder ger lite väl lös avföring för att vara i min smak. Så att säga.

Anledningen till att jag köpte detta vansinniga foder var att Johanna sa att hon bantat Elsa på det två gånger, trots att det bara är ett lightfoder (som bara brukar funka för att bibehålla vikt) och trots att det bara går att köpa i en vanlig zooaffär och inte hos veterinär och trots att det ”bara” kostar 499 kr. Johanna sa att Elsa gått på en svältdiet bestående av tre deciliter men att det var enligt säckens angivelser. Ej heller hade Elsa – trots denna svältdiet – klagat över hunger utan varit mätt och tillfreds. Vanna och Elsa väger lika mycket (idealvikten är 30 kg) men när jag mätte fick jag det till sex deciliter. Antingen har Johanna och jag olika mått eller så är det något annat fel. (Utländska foder mäter alltid i gram, jag vägde upp det i decilitermått på köksvågen.)

Undra för övrigt på att Elsa rasade i vikt när hon gick på tre deciliter om dagen. I normala fall får hon fem. Vanna får sex. Båda äter vanligt adultfoder, inte light. Vanna äter också färskfoder med jämna mellanrum.

När jag väl hade köpt säcken hade Vannas behov av bantning försvunnit, hon gick ner det lilla kilo hon gått upp ungefär lika fort. Men jag tänkte att det inte skadar att få ner henne några gram till. Johanna trodde att det innehöll mycket fibrer (mycket grönsaker och frukt) och det brukar ju dietfoder göra. Det ville inte expediten i hundaffären hålla med om. Nej, sa hon, det gör det inte, men de går ner i vikt ändå. Hon gav det till sina egna hundar och tyckte att bristen på fibrer var en stor fördel om man inte vill stå i knäna upp till bajs. Det är nackdelen med veterinärfodren; det som också är fördelen: fibrer ger mättnad men det ger också gigantiska bajshögar.

Nu undrar jag: Om det inte är fibrer som producerat Vannas sammanlagt 17 bajskorvar, vad är det då? Och vad annat gör en bajskorv så fast och fin?

Frågan är också: Hur kan typ 6 dl torrfoder ge upphov till typ 16 st bajskorvar?

5 thoughts on “Vanna ger svaren på frågorna ni inte ställer

  1. Påminner mig ett citat från Soldaten Švejk i WWI
    När han på en för frågan från en tysk ett tyskt befal som frågar pissar ni gult eller grönt?
    Švejk svarar: Jag pissar som ni behagar.

    Det var ett gott skratt som förlängde livet & gav ett minne för livet.

    Kanske måste man sett pjäsen eller läst boken. Det var Allan Edwall som spelade Švejk på Dramaten. Om honom behöver jag inte berätta mer.

    Prag är en mycket fin stad för övrigt.
    Ha de gott & lycka t i morgon

Kommentera

