Slicka sina sår

Verkar inte som om det var fucking cancer men helt säker kan man inte vara förrän veterinären har ringt. #fuckcancer

Den här veterinären tog upp Vanna på ett bord, tittade på klon, kände igenom tassen och sa att tassen kändes bra, gick iväg och tittade på plåtarna, för att som hon sa, avgöra om hon skulle ta bara klofalsen eller hela sporren. Jag hoppades på hela sporren men när hon kom tillbaka sa hon att det fick bli klofalsen. De gör inte ett större ingrepp än de måste, men läkningen hade blivit enklare och vi hade för evigt sluppit problem.

Jag sa att jag hade en känsla av att den förra veterinären inte vetat vad hon gjort men då märkte jag direkt den kollegiala stämningen: ”Jag vill inte tala [illa] om mina kollegor.” Det sa hon inte utan hon sa: ”Klobrott är ganska vanliga, så det tror jag nog…”

Det lustiga är att ingen kan svara på varför Vanna blivit remitterad. Det har de ingen aning om. Vad var det som gjorde att den veterinär jag gick till inte kunde/vågade operera? Tanken var ju att hon skulle. Det hade blivit hälften så billigt också. Prisuppgift där: 2 500. Prisuppgift här: 5 000.

När veterinären ringer ska jag fråga om hon hade problem att avläsa plåtarna och att den andra veterinären hela tiden har trott att klon inte är bruten och inte velat operera. Är det din uppfattning att klon inte är bruten men du opererar ändå? Eller är det din uppfattning att klon är bruten och att det är därför du opererar?

Fy fan för alla dessa inkompetenta yrkesutövare. Jag har inte ens ett yrke och får inte ens lön, men dessa människor går till jobbet varje dag och får rikligt betalt för en bekymmersrynka i pannan, taskigt bemötande och en fet känsla av hjälplöshet som de inte bara kan erkänna: Sorry, men jag behärskar inte detta.

Igår ville hon även ge mig skuldkänslor för att jag låtit Vanna vara trattlös de dagar när såret var helt torrt och hon inte slickade på det. Tratt bara för att!

”Då är det ingen idé vi opererar för då kommer det aldrig att läka.” Som om det var mitt fel alltihop. Hallå, såret gick upp fast du skrev ut antibiotika.

Fy fan igen.

Hon frågade också anklagande: ”Varför har hon bandage?” när vi kom. ”För att hon inte skulle slicka i bilen” sa jag. Det är ju jävligt viktigt att de inte slickar.

Jag har bara en fråga: Varför heter det ”slicka sina sår”? Och hur överlever djuren i naturen? Dör de av sitt eget slickande?

2 thoughts on “Slicka sina sår

  1. Men du, vad var det där för puckovet? Blir mer och mer tacksam för att vår lokala vet är så superbra! Du ska INTE låta dem ge dig dåligt samvete, Vanna kan inte ha en bättre sjukskötare! Du känner henne så jäkla bra! Mycket utropstecken här, men jag tyckte det var viktigt. Kramar till er båda!

  2. Jag tänkte på dig och din veterinär. Vilken lyx! Fast nu visade det ju sig att hon hade rätt i sitt antagande att klon inte var bruten, men hon har inte betett sig professionellt. Och varför kunde inte hon öppna och titta, hon har väl också gått på Veterinärhögskolan (eller vad det heter). Varför måste hon agera så enfaldigt? Kram.

Kommentera

